Ole André Myhrvold (Sp): Kan statsråden garantere at mudringsprosjektet og arbeidene med farleden til Borg Havn vil bli prioritert i Nasjonal transportplan til tross for at dette ikke er prioritert av Kystverket før 2028?
Begrunnelse
Borg Havn er en av Oslofjordens viktigste havner, trolig den viktigste. Havna er avgjørende viktig for industrien på Øra-området i Fredrikstad som representerer 2.500 arbeidsplasser. I tillegg planlegges nå både batterifabrikk og renseanlegg på området. Havna er også avgjørende viktig for øvrig næringsliv i Østfold, men også beredskapsmessig da den er en av tre NATO-havner i landet.
Å få utvidet farleden er svært viktig for havnas utviklingsmuligheter og for arbeidsplassene på Øra og i Østfold for øvrig.
I et svar til stortingsrepresentant Svein Roald Hansen om årsaken til at mudringsprosjektet for Borg Havn ikke er inne i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 svarer statsråd Hareide:
«Innenfor rammene av et stramt budsjett har det ikke vært rom for å igangsette prosjektet i innseilingen til Borg havn i 2021. Dette betyr imidlertid ikke at prosjektet ikke vil bli prioritert. Regjeringen vil våren 2021 legge frem Nasjonal transportplan 2022-2033. Tiltak i innseilingen til Borg havn vil bli vurdert i sammenheng med de samlede prioriteringene i planen.»
Samtidig ble det klart i en sak presentert i Fredriksstad Blad 22. oktober at Kystverket ikke har ført opp en krone til farleden til Borg havn i sitt forslag til Nasjonal transportplan.