Skriftlig spørsmål fra Hanne Dyveke Søttar (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:296 (2020-2021)
Innlevert: 30.10.2020
Sendt: 30.10.2020
Besvart: 05.11.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Hanne Dyveke Søttar (FrP)

Spørsmål

Hanne Dyveke Søttar (FrP): Riksrevisjonen har i "revisjonsrapport for 2017 om politiets behandling av våpensaker" påpekt mangler ved politiets våpenforvaltning. I 2018 ble en konseptvalgutredning sendt på høring til politidistriktene. Formålet med utredningen var å utrede hvordan man kan etablere en mer kvalitativ god våpenforvaltning, som også møter publikums behov. Høringsfristen var 27. august 2018, og en høringsrapport ble utarbeidet av politidirektoratet (POD).
Har statsråden mottatt rapporten, og når kommer den til politisk behandling?

Begrunnelse

Utredninger viser at politiet i 2017 mottok om lag 70 000 våpensøknader. Videre at det i Norge er registrert i underkant av 1,5 millioner sivile skytevåpen, fordelt på over 490 000 forskjellige eiere.
Dagens system er ikke bra nok og det haster med å få dette på plass. Manglende kontroll, over våpen, kan få alvorlige konsekvenser, spesielt for operativt politi, men også for, for eksempel, ambulansepersonell, som pr i dag rett og slett ikke har ordentlig oversikt over hva som befinner seg, innenfor husets fire vegger, hvis de må rykke ut til en privatbolig.
Nevnte konseptvalgutredningen inneholdt, til sammen, tre modell-forslag; sentralisert modell, kontroll- og oppfølgingsmodellen og linjedelingsmodellen.
Nordland politidistrikt har siden 2014 arbeidet med en mulig digitalisering av arbeidsprosessen, og modell tre, i nevnte konseptvalgutredning, er tilnærmet lik dagens organisering i Nordland.
Det er også laget en prosjektbeskrivelse over et nasjonalt senter for våpenforvaltning, og kompetansen for digitaliseringen er utviklet i samarbeid med Brønnøysundregistrene, der det ble utarbeidet skisser for hvordan denne type system kan utvikles, med Atlinn som plattform.
Etter sigende var rapporten fra POD ferdig rundt årsskiftet 2019/2020 så det er på tide at rapporten både offentliggjøres og debatteres.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Utredningen representanten viser til, er Politidirektoratets konseptutredning til bruk i direktoratets arbeid med en forbedret våpenforvaltning.
Befolkningen forventer at politiet skal tilby flere tjenester på nett og at man slipper å sende våpensøknader i posten. Det følges opp av Politidirektoratet, som ser på flere muligheter for digitalisering. Direktoratet er i dialog med Brønnøysundregisteret om det kan bistå med utvikling av en ny, nettbasert løsning for innsending av våpensøknader. I tillegg vurderes også en løsning innenfor politiets egne IT-systemer.
En nasjonal våpenforvaltning i form av et sentralisert våpenkontor er ikke veien å gå. Våpenforvaltningen må skje lokal i hvert politidistrikt slik at vi bevarer nødvendig fagmiljø og kunnskap i hele landet. Kontrollen med våpenforvaltningen, for eksempel våpenforhandlere og våpeneiere, må skje i det enkelte politidistrikt. Et nasjonalt våpenkontor for hele landet vil svekke muligheten for effektiv kontroll. Dagens organisering med et våpenkontor i hvert politidistrikt legger dessuten til rette for synergier med øvrige forvaltningstjenester (pass, vaktvirksomhet mv.) i hvert enkelt distrikt. Forvaltningstjenestene bør samordnes og styrkes i politidistriktene, ikke fragmenteres og skilles fra hverandre.