Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:304 (2020-2021) Innlevert: 30.10.2020 Sendt: 30.10.2020 Besvart: 04.11.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja
Geir Pollestad (Sp): Time kommune har organisert kinodrifta si som ein del av den kommunale verksemda. Det betyr at dei ikkje får ta del i kompensasjonsordninga. Hadde kommunen organisert kinodrifta som AS eller med eige organisasjonsnummer ville kommunen ha fått dekke ein betydeleg del av koronatapet. Meiner statsråden det er rett at kommunen skal lide eit tap som fylgje av organiseringa eller vil statsråden vise rydde opp?
Abid Raja: Kompensasjonsordningen for kultursektoren forvaltes av Kulturrådet i tråd med regler fastsatt i forskrifter 3. april 2020 og 16. juli 2020 om midlertidig kompensasjonsordning for arrangører i kultursektoren ved avlysning, stenging eller utsettelse av arrangementer som følge av covid-19-utbruddet. Kulturdepartementet er klageinstans for Kulturrådets vedtak etter forskriftene.I lys av klagebehandlingen i departementet har Kulturrådet besluttet å justere praksis når det gjelder kommunale kinoer og kulturhus som arrangører i kompensasjonsordningens andre periode. I tillegg har Kulturrådet sendt forhåndsvarsel om omgjøring av enkelte vedtak fra ordningens første periode. Kulturrådet opplyser følgende:En rekke kinoer er organisert som enten kommunale foretak eller som underenheter eller organisasjonsledd i kommunen. I lys av Kulturdepartementets klagebehandling ble det gjort en juridisk gjennomgang for å skape klarhet i vurderingen av de ulike enhetene. Kinoer og kulturhus som er registrert i Enhetsregisteret som kommunalt foretak, eller som underenheter eller organisasjonsledd i kommunen, er ikke selvstendige rettssubjekter, men en del av kommunen. Etter bestemmelsen i forskriftens § 2 første ledd forutsettes det at søker «i hovedsak formidler eller gjør kunst og kultur tilgjengelig til allmennheten» for å kunne få kompensasjon. Hovedenheten (kommunen) er en offentlig virksomhet og driver ikke i hovedsak formidling av kunst og kultur.Ettersom kommunen i realiteten må anses å være søker i disse tilfellene vil ikke vilkåret i forskriftens § 2 første ledd være innfridd. Vedtakene om kompensasjon til kommunale foretak, underenheter og organisasjonsledd anses derfor som ugyldige, og de kan omgjøres, jf. forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c). Kulturrådet har følgelig sendt ut forhåndsvarsel om omgjøring til alle dette gjelder.Kinoer som er organisert som aksjeselskap, er selvstendige rettssubjekter og kan få kompensasjon, gitt at de oppfyller forskriftens vilkår om å i hovedsak drive med formidling av kunst og kultur, og dessuten de øvrige vilkårene i ordningen. Jeg vil også peke på at kommunene har mottatt kompensasjon grunnet covid-19 gjennom midler fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, jf. Prop. 117 S (2019–2020) og Innst. 360 S (2019–2020). Deler av dette gjelder bortfall av inntekter knyttet til kultur. Videre har regjeringen varslet at den vil komme tilbake med forslag til tilleggsbevilgninger til kommunesektoren i et tilleggsnummer til statsbudsjettet for 2021, og i revidert nasjonalbudsjett for 2021.Kompensasjonsordningen for kultursektoren er rettet mot aktører som ikke har stor andel offentlig finansiering, og som derfor er mest sårbare i krisen. Formålet med ordningen har ikke vært å kompensere offentlige aktører, jf. Prop. 67 S (2019–2020) pkt. 2.3 om kap. 325, post 77, anmodningsvedtak nr. 407 (2019–2020) av 19. mars 2020 og Innst. 216 S (2019–2020). Jeg nevner også at kommunale kulturhus og kinoer kan regnes som arrangører i den nye stimuleringsordningen for kultursektoren, slik det framgår av forskrift 19. oktober 2020 om midlertidig tilskudd til kulturarrangementer som følge av covid-19.