Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:305 (2020-2021)
Innlevert: 30.10.2020
Sendt: 30.10.2020
Besvart: 09.11.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Siste rapport om Elevundersøkelsen 2019 kom 28. oktober, og viser at elevene synlig har hatt synkende motivasjon for skolearbeidet på 5., 6. og 7. trinn sia 2016. Lærerundersøkelsen viser samtidig at lærere mener at det har skjedd et fall i elevenes motivasjon, både i barneskolen og i ungdomsskolen
Er statsråden bekymret for elevenes motivasjon, og hvordan vil en innføring av nye læreplaner parallelt med koronasmitte påvirke elevenes motivasjon?

Begrunnelse

Lærerundersøkelsen er frivillig og svarprosenten er lav, men likevel mener forskerne at den kan indikere hvordan lærere generelt vurderer læringsmiljøet til elevene. Elevundersøkelsen er stabil, og derfor er tendenser som dette viktig å følge opp.
Viser til Udirs publikasjon 28.10.2020 og NTB-sak 28.10.2020.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Som stortingsrepresentant Knutsdatter Strand peker på, viser rapporten om Elevundersøkelsen at det har vært en nedgang i hvordan elevene vurderer sin egen motivasjon.
Endringen er liten, men jeg er enig i at dette er en tendens vi må ta på alvor og følge med på. Jeg er opptatt av at elevene skal utvikle seg, mestre og ha det bra på skolen, og jeg ønsker at elevene skal oppleve at de er motivert for læring. Derfor er jeg glad for at rapporten også viser at elevene trives godt på skolen.
Det engasjementet skole-Norge har vist i utviklingen av de nye læreplanene savner sidestykke. Jeg er både stolt og ydmyk over prosessen, og over resultatet. De nye læreplanene er fornyet for å være mer relevante og framtidsrettet. Elevene skal utvikle kunnskaper, ferdigheter, verdier og holdninger som har betydning for den enkelte og samfunnet. I flere fag legges det blant annet til rette for en mer praktisk og utforskende undervisning. Jeg har tro på at dette er viktige grep som kan bidra til å bedre elevenes motivasjon og læring.
Med de nye læreplanene innfører vi også de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Gjennom arbeidet med disse temaene møter og arbeider elevene med store og aktuelle samfunnsutfordringer i flere ulike fag. De tverrfaglige temaene skal hjelpe dem med å knytte det faglige innholdet til utfordringer de kan kjenne igjen i livene sine eller i samfunnet rundt seg. Jeg tror at også dette vil være motiverende for mange elever.
Da koronaen kom og snudde opp ned på hverdagen vår, var de aller fleste skolene allerede godt i gang med fagfornyelsen. Fagfornyelsen representerer en ønsket og villet endring. Før sommeren bestemte vi, etter dialog med partene i skolen, at innføringen av de nye læreplanene ikke skulle utsettes. Både KS, Utdanningsforbundet, Skolelederforbundet og Norsk Lektorlaget var enige om at fagfornyelsen både er etterlengtet og nødvendig, og at det ville være uheldig å vente med de nye læreplanene et helt år. Vi har imidlertid signalisert at innføringen må skje med klokskap og forståelse for at viruset har påvirket både forberedelsene, og selve igangsettelsen. Det er viktig at alle involverte tar tiden til hjelp, og at vi justerer forventningene i tråd med den situasjonen vi nå har. Vi er inne i en krevende tid, men elevene og de voksne som jobber på skolen imponerer med den kreativiteten og handlekraften de viser i denne krisen. Det gir meg ekstra tro på at skolene også tar i bruk de nye planene på en måte som ivaretar elevenes beste.