Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:308 (2020-2021)
Innlevert: 30.10.2020
Sendt: 30.10.2020
Besvart: 06.11.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Kan statsråden gjøre rede for hvilke lovhjemmel som brukes når det den 26.10 ble varslet nye nasjonale tiltak for å begrense koronasmitte, og kan regjeringen gjøre det klart om det var Helsedirektoratet eller regjeringen som gjorde vedtakene?

Begrunnelse

Ifølge smittevernloven § 4.1 er fullmakter til å innføre tiltak for å forebygge allmennfarlig smittsom sykdom gitt til kommunestyrer og til helsedirektoratet. Ifølge regjeringens pressemelding datert 26.10.20 om nye nasjonale innstramminger, kommer det ikke klart frem om det er Helsedirektoratet eller Regjeringen som har vedtatt de nye innstrammingene. Det er gjennom media kommet fram at Helsedirektoratet ikke var enig i anbefalingen om 5-persons begrensning i private hjem som et nasjonalt tiltak, men at Helsedirektoratet mente at dette skulle være et tiltak i områder med høy smittebelastning.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Smittevernloven er en fullmaktslov med vidtrekkende fullmakter til både regjering og kommuner. Loven skal gi grunnlag for at lokale og sentrale helsemyndigheter kan håndtere utbruddssituasjoner som på forhånd er ukjent og som man ikke kjenner hendelsesforløpet til. Smitteutbruddet er definert som et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom etter smittevernloven, og alle fullmaktene i loven er utløst.
Tiltakene som kommunene kan iverksette etter smittevernloven § 4-1 første ledd kan iverksettes av Helsedirektoratet når det er erklært alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom. Helsedirektoratet kan treffe vedtak for hele eller deler av landet når det er avgjørende å få satt i verk tiltak raskt for å motvirke overføring av sykdommen. Helse- og omsorgsdepartementet utøver i forbindelse med håndteringen av koronapandemien den kompetansen som etter § 4-1 annet ledd ligger til Helsedirektoratet på grunn av krisens karakter.
På bakgrunn av den alvorlige utviklingen i smittesituasjonen besluttet regjeringen å innføre flere tiltak med virkning fra natt til 28. oktober d.å. Nasjonale anbefalinger og forskrifter ble endret, i tillegg til at kommuner med mye smitte ble anbefalt å vurdere konkrete forsterkede tiltak. Endringene i den nasjonale covid-19-forskriften gjaldt blant annet innstramming i reglene som gjelder for arrangementer, med hjemmel i smittevernloven § 4-1. Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttets vurderinger av situasjonen og forslag til tiltak ble behandlet av regjeringen. Deretter fattet Helse- og omsorgsdepartementet vedtak om endringer i covid-19-forskriften.
Jeg oppfatter ikke at Helsedirektoratet var uenig i regjeringens nasjonale anbefaling om at man i private hjem, hager eller hytter ikke bør ha mer enn 5 gjester i tillegg til husstandsmedlemmer, selv om forslaget fra direktoratet i utgangspunktet var rettet mot lokale smittesituasjoner.
Smitteverntiltakene som er fastsatt nasjonalt, har hjemmel i smittevernloven. Alle tiltakene skal også vurderes opp mot de grunnleggende kravene i smittevernloven § 1-5. Tiltakene skal være basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, være nødvendig av hensyn til smittevernet og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Ved iverksettelse av smitteverntiltak skal det legges vekt på frivillig medvirkning fra den eller de tiltaket gjelder.
Avslutningsvis vil jeg påpeke at situasjonen vi står i nå er fremdeles uavklart og vi har fortsatt liten kunnskap om viruset, selv om vi tross alt vet mer enn hva vi gjorde i vår. Vi har derfor fortsatt behov for å kunne sette i verk tiltak raskt når smittesituasjonen tilsier det.