Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:345 (2020-2021)
Innlevert: 31.10.2020
Sendt: 03.11.2020
Besvart: 09.11.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): I 2015 søkte en ung afghaner asyl i Norge da han som ateist ikke følte seg trygg i Afghanistan. Han fikk avslag og anket til UNE der klagen ved andre gangs behandling i nemnd ble avvist av et flertall på to personer, som begge er sterkt innvandringskritiske og med bakgrunn fra FrP. Den ene var oppnevnt på forslag fra HRS, den andre fra fylkesmennene på vegne av b.la Justisdepartementet.
Mener justisministeren at endringene i Utlendingsloven som trådte i kraft i juni 2020 sikrer at en slik situasjon ikke oppstår igjen?

Begrunnelse

Nemndlederen i nemda som avviste klagen var uenig med nemdas flertall i at klagen skulle avslås. Hun konkluderte med at “at klageren fyller vilkårene for å bli anerkjent som flyktning etter utlendingsloven § 28 første ledd bokstav a, og at han har krav på oppholdstillatelse (asyl), jf. § 28 annet ledd».
Flere lovendringer som angår saken trådte i kraft i juni 2020. Justis- og beredskapsdepartementet har ikke lenger rett til å foreslå medlemmer til UNE. I den enkelte saken deltar en nemndleder og to nemndmedlemmer (lekmedlemmer). Det ene nemndmedlemmet trekkes ut blant dem som er oppnevnt etter forslag fra fylkesmennene, Norges Juristforbund og Samfunnsviterne. Det andre nemndmedlemmet trekkes ut blant dem som er oppnevnt etter forslag fra humanitære organisasjoner. Lovendringen fra juni 2020 innfører også krav til personlig egnethet for å fungere som nemndmedlem, og det ble åpnet for at medlemmer kunne bes fratre dersom de ikke oppfylte krav i nytt lovverk.
Undertegnede kan imidlertid ikke se at lovendringene gir en garanti for at situasjonen som oppstod i forbindelse med denne asylsøknaden ikke vil oppstå igjen. Det er to grunner til dette. For det første fungerer fortsatt medlemmene som ble oppnevnt etter gammelt lovverk i påvente av nye utnevnelser. For det andre vil nye medlemmer med tilsvarende bakgrunn kunne nomineres også av de instansene som har forslagsrett i dag.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Stortinget behandlet reglene om oppnevning av nemndmedlemmer til Utlendingsnemnda i mai år. Det ble ikke gjort noen endringer i prinsippet om at vi fortsatt skal ha en lekmannsordning.
Lekmannsordningen gir et viktig supplement til den spesialiserte fagkunnskapen til nemndleder, Utlendingsnemndas fagsekretariat, Landinfo og utlendingens advokat. Dette gjelder særlig i saker hvor bevisvurderinger og andre skjønnsmessige spørsmål står sentralt.
Bruken av lekmedlemmer skal gi en god balanse mellom lekmannspreg, særskilt interesse for fagfeltet og vervet, og relevant kompetanse.
Under den nevnte lovbehandlingen tidligere i år vedtok Stortinget nye regler om at departementet skal oppnevne nemndmedlemmer, i stedet for at dette gjøres av Kongen i statsråd. Det ble også gitt en regel om å nekte oppnevning av personer som ikke er «personlig egnet til oppgaven». I høringen uttrykte flere humanitære organisasjoner bekymring for at disse endringene kunne føre til at det ville bli tatt politiske hensyn i forbindelse med oppnevningene.
Verken i forbindelse med departementets oppnevning eller når Utlendingsnemnda trekker ut nemndmedlemmer til nemndsamlinger, foretas det noen vurdering av det enkelte nemndmedlems politiske tilhørighet eller synspunkter. På samme måte som lekmedlemmer i domstolene, skal lekmedlemmene i Utlendingsnemnda kun opptre på vegne av seg selv. De skal avgjøre saker ut fra samvittighetsfulle vurderinger, i tråd med gjeldende regelverk og hensynet til likebehandling m.m.
Når det gjelder den konkrete enkeltsaken representanten Bastholm henviser til, ønsker jeg ikke å gå nærmere inn på beskrivelsen eller vurderingene av verken denne eller andre enkeltsaker som Utlendingsnemnda har til behandling.