Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:358 (2020-2021)
Innlevert: 06.11.2020
Sendt: 06.11.2020
Besvart: 12.11.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Fotoorganisasjonene ønsker å revitalisere det eksisterende fotofaget på Vg3 for å øke kunnskapsnivået til lærlingene og for å bedre deres muligheter på arbeidsmarkedet.
Spørsmålet er om ministeren kunne gitt disse organisasjonene en fullmakt til å igangsette dette arbeidet og utforme et fremtidsrettet fotofag på Vg3?

Begrunnelse

Viser til mitt spørsmål Dokument nr. 15:121 (2020-2021). Ministeren skriver her i sitt svar:

«Fagutdanningen for fotografer er ikke foreslått nedlagt, men den er foreslått videreført og videreutviklet i den nye tilbudsstruktur for yrkesfag.»

De fotofaglige organisasjonene (Som er institusjonsfotografene; IFF, Norges fotografforbund; NFF og Opplæringskontoret for fotostudier; OFS) har over lengre tid vurdert innholdet i de nye fagene og konkludert med at de ikke viderefører tilstrekkelig kompetansen til å utdanne en fagfotograf og at dette i realiteten representerer en nedleggelse av fotofaget på Vg3. Det kommer tydeligere frem i anbefaling fra midlertidig arbeidsgruppe nedsatt av Udir i oktober 2018: "Gruppa foreslår å fjerne fotograffaget som eget lærefag i tilbudsstrukturen" (Side 9). De fotofaglige organisasjonene mener kunnskapstapet ved å legge ned fotofaget på Vg3 representerer en så sterk svekkelse at det foreliggende forslaget ikke kan omtales som en forsvarlig utdannelse for fotografer.
Vi i SV håper det er mulig å redde et gammelt håndverksfag som siden 94-reformen har blitt svekket og teoretisert og imøteser at ministeren ser på denne problemstillingen på nytt.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Representanten Fagerås viser til mitt svar på spørsmål 121 (2020-2021) om fotografutdanningen. Fagutdanningen for fotografer er ikke foreslått nedlagt, men den er foreslått videreført og videreutviklet i den nye tilbudsstrukturen for yrkesfag.
Strukturen og læreplanene er på høring, med frist for innspill 15. november 2020. Høringen er publisert på udir.no og er åpen for alle. Det er med andre ord fortsatt mulig å påvirke innholdet, og jeg oppfordrer de fotofaglige organisasjonene til å gi innspill til høringen.
Strukturen og læreplanene fastsettes etter at innspillene i høringen er vurdert.
Når det gjelder eventuelle endringer i tilbudsstrukturen og innholdet i læreplaner på yrkesfag viser jeg til Retningslinjger for samarbeidet mellom Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY), de faglige rådene og Utdanningsdirektoratet.
Forslag om endringer kan komme fra faglig råd, men forslag kan også fremmes av enkeltorganisasjoner, fylkeskommuner, opplæringskontor eller andre. Forslaget må være godt begrunnet. Forslagsstiller må blant annet vise til at det er et dokumentert behov for kompetansen, gi et anslag over antall læreplasser og behovet for faglærte i de kommende årene. Retningslinjene gir en mer detaljert beskrivelse av grunnlaget for å gjøre endringer og prosessen ved slike endringer.
Utdanningsdirektoratet involverer faglig råd i saksbehandlingen av endringsforslag. Relevante faglige råd blir bedt om å uttale seg i form av en begrunnet tilrådning. Utdanningsmyndighetene fastsetter eventuelle endringer.