Mona Fagerås (SV): Fotoorganisasjonene ønsker å revitalisere det eksisterende fotofaget på Vg3 for å øke kunnskapsnivået til lærlingene og for å bedre deres muligheter på arbeidsmarkedet.
Spørsmålet er om ministeren kunne gitt disse organisasjonene en fullmakt til å igangsette dette arbeidet og utforme et fremtidsrettet fotofag på Vg3?
Begrunnelse
Viser til mitt spørsmål Dokument nr. 15:121 (2020-2021). Ministeren skriver her i sitt svar:
«Fagutdanningen for fotografer er ikke foreslått nedlagt, men den er foreslått videreført og videreutviklet i den nye tilbudsstruktur for yrkesfag.»
De fotofaglige organisasjonene (Som er institusjonsfotografene; IFF, Norges fotografforbund; NFF og Opplæringskontoret for fotostudier; OFS) har over lengre tid vurdert innholdet i de nye fagene og konkludert med at de ikke viderefører tilstrekkelig kompetansen til å utdanne en fagfotograf og at dette i realiteten representerer en nedleggelse av fotofaget på Vg3. Det kommer tydeligere frem i anbefaling fra midlertidig arbeidsgruppe nedsatt av Udir i oktober 2018: "Gruppa foreslår å fjerne fotograffaget som eget lærefag i tilbudsstrukturen" (Side 9). De fotofaglige organisasjonene mener kunnskapstapet ved å legge ned fotofaget på Vg3 representerer en så sterk svekkelse at det foreliggende forslaget ikke kan omtales som en forsvarlig utdannelse for fotografer.
Vi i SV håper det er mulig å redde et gammelt håndverksfag som siden 94-reformen har blitt svekket og teoretisert og imøteser at ministeren ser på denne problemstillingen på nytt.