Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:381 (2020-2021)
Innlevert: 08.11.2020
Sendt: 09.11.2020
Besvart: 16.11.2020 av olje- og energiminister Tina Bru

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Er det et mål for statsråden at oljeindustrien skal være en næring som fortsatt driftes slik at det kommer hele landet til gode, og vil statsråden sørge for at det stilles tilstrekkelig konkrete krav til operatørene gjennom PUD slik at ressursene og verdiskapningen fordeles til lokalsamfunn over hele Norge?

Begrunnelse

Saken gjelder Norske Shell sin driftsorganisasjon i Kristiansund. Den 1. juli 1992 flyttet Norske Shell sin driftsorganisasjon til nytt kontorbygg i Kristiansund. Utgangspunktet for denne løsningen lå i PUD for Draugen-feltet. I 2007 startet produksjonen fra Ormen Lange feltet og den samme driftsorganisasjonen i Kristiansund fikk ansvaret for drift av Ormen Lange og Nyhamna-anlegget.
Shells kontor i Kristiansund har nå ca. 65 ansatte og innleide. En stor omorganiseringsprosess er i gang i Norske Shell. Plan for ferdigstillelse er i løpet av 2020. En reduksjon og eventuelt nedleggelse av driftskontoret i Kristiansund er et aktuelt tema. En eventuell videreføring av de samme gode driftsresultatene på en annen lokasjon med nye personer er komplisert og det ligger mye erfaring, engasjement, eierskap og kultur i organisasjonen som det er vanskelig å reetablere.
Driftskontoret i Kristiansund er viktig i en regional sammenheng der samarbeidspartnere i Møre og Romsdal og Trøndelag har blitt benyttet for støtte til drift av anlegget gjennom selskaper som Halaas & Mohn, Maintech, Oss-nor, Linjebygg, Vestbase etc. Dette er gode lokale støttespillere som har sikret langsiktig og godt samarbeid, god kvalitet på tjenestene, hurtig respons og mobilisering og har vært med på å bidra til den suksessen som driften av Draugen og Ormen Lange har vært for Norske Shell. Den slags samarbeidsforhold og kontraktsforhold forvitrer lett dersom driftsmiljøet flyttes og vi kan miste mange av de lokale ringvirkningene. Oljeindustrien skaper store muligheter i mange lokalsamfunn i Norge. I særlig grad ser vi at tilstedeværelsen av operatørselskapene med sine kompetansearbeidsplasser i et lokalsamfunn skaper store ringvirkninger og muligheter for utvikling av næringsliv og livskraft i store deler av distrikts-Norge.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Staten eier petroleumsressursene, mens aktiviteten drives av de kommersielle aktørene. Hovedmålet i petroleumspolitikken er å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et langsiktig perspektiv. En stor andel av verdiskapingen skal tilfalle den norske stat, slik at den kan komme hele samfunnet til gode. Petroleumsaktiviteten på norsk sokkel gir store ringvirkninger på fastlandet. Om lag 200 000 er sysselsatt enten direkte eller indirekte knyttet til petroleumsnæringen. Dette vil ikke være mulig uten det store hjemmemarkedet på norsk sokkel. Regjeringens petroleumspolitikk er lagt opp for at de lønnsomme ressursene på norsk sokkel påvises og blir utnyttet.
Jeg er opptatt av at petroleumsvirksomheten skaper størst mulig verdier for samfunnet og at nye utbygginger legger til rette for positive, lokale og regionale ringvirkninger. Samtidig er jeg opptatt av at aktiviteten er effektiv og at kontrakter tildeles gjennom transparent og rettferdig konkurranse. Rettighetshaverne skal som en del av en utbyggingsplan utarbeide en konsekvensutredning som bl.a. beskriver de regionale og lokale ringvirkningene som utbygging og drift antas å ville gi, herunder hvordan det er tilrettelagt for kvalifisering av relevante lokale leverandører i utbyggings- og driftsfasen. Det skal synliggjøres hvilken kontakt rettighetshaver har hatt med lokalt næringsliv og relevante myndigheter. Denne politikken virker. Det viser næringens ringvirkninger over hele landet.
Når det konkret gjelder ledelse av petroleumsvirksomhet, er dette regulert av petroleumsloven § 10-2. Denne paragrafen ble endret etter forslag fra Stoltenberg II-regjeringen i 2011. Bakgrunnen var å sikre bedre samsvar mellom lovens ordlyd og Norges forpliktelser under EØS-avtalen. Samtidig vil den nye bestemmelsen bedre reflektere den praksis som er etablert i medhold av den, jf. Prop. 102 L (2010-2011) og Innst. 417 L (2010-2011).
Petroleumsloven § 10-2 første og andre ledd lyder:

"Rettighetshaver skal påse at virksomheten kan utøves på forsvarlig måte i samsvar med gjeldende lovgivning og under ivaretakelse av hensynet til god ressursforvaltning, helse, miljø og sikkerhet. Rettighetshavers organisasjon i Norge skal ha en struktur og størrelse som gjør at rettighetshaver til enhver tid kan fatte informerte beslutninger om sin petroleumsvirksomhet etter denne lov.
For å sikre etterlevelse av første ledd kan departementet i det enkelte tilfelle, og i den grad det anses nødvendig i forhold til omfanget av rettighetshavers virksomhet, oppstille særskilte krav til rettighetshavers organisasjon i Norge. Departementet kan også, dersom hensynet til god ressursforvaltning eller helse, miljø og sikkerhet tilsier det, pålegge rettighetshaver å bruke bestemte baser."

Som olje- og energiminister legger jeg naturligvis loven til grunn for mitt virke også på dette området.