Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:382 (2020-2021)
Innlevert: 08.11.2020
Sendt: 09.11.2020
Besvart: 16.11.2020 av olje- og energiminister Tina Bru

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): NVE har i brev av 5.5.2020 om Tysvær vindpark informert konsesjonær om OEDs krav om tiltaksplan ved overskridelse av grenseverdier for skyggekast fra turbinene skal utarbeides før arbeidene med internveier kan begynne. Arbeidet med veiene startet 1. juli -20, men først 9. juli vedtar NVE tiltakene for støy og skyggekast, men uten varsling. Først i november oppdager NVE dette, og sender ut vedtaket til naboene med ny klagefrist.
Ser statsråden at slike påviste feil styrker kravet om bruk av plan- og bygningsloven i vindkraftsaker?

Begrunnelse

I NVE sitt vedtak 9 juli om tiltaksplanen om skyggekast står det:
OED har i vedtak av 16.04.2020 (NVE ref.: 201605117-196) om behandlingen av klage på NVEs vedtak om godkjenning av endring av detaljplan/MTA, m.m. lagt til følgende vilkår:

"Omfanget av skyggekast ved bygninger med skyggekastfølsom bruk skal ikke overstige åtte timer faktisk skyggekast per år eller 30 minutter per dag. Konsesjonær skal legge fram informasjon om hvilke tiltak som skal gjennomføres for å avbøte beregnet skyggekastomfang over anbefalte grenseverdier for NVE innen en frist direktoratet fastsetter."

"NVE har i brev av 05.05.2020 (NVE ref.: 201605117-205) informert konsesjonær om at vilkåret fra OED skal oppfylles før arbeidene med internveier og turbinfundamenter kan påbegynnes."

Det viser seg at det er over 40 eiendommer ved Tysvær vindkraftanlegg som kan få skyggekast over grenseverdiene satt av NVE, men ingen av dem har fått informasjon om dette fra NVE eller utbygger. Først i november finner NVE ut at den nødvendige varsling ikke var sendt, selv om Motvind Sørvest i brev til NVE ga beskjed om dette allerede 16. august. Nå er arbeidet med internveiene snart ferdig.
Stortinget vedtok i juni at alle konsesjoner skulle gjennomgås for å se om alt var gjort iht. til energiloven og forvaltningsloven. I Brev fra OED 16. okt. slås det fast: "Departementet konkluderer med at det ikke foreligger feil eller mangler ved vedtakene som kan medføre ugyldighet. Det er derfor ikke grunnlag for å stanse byggingen av Tysvær vindkraftverk."
Konsesjon ble gitt i desember 2019. Som i liknende saker kommer alle betingelsene for å gjennomføre konsesjonen i stor grad etterpå. Til sammen vil alle de føringene som settes i etterkant kunne gi et helt annet totalbilde av utbyggingens konsekvenser enn det opprinnelig konsesjonssøknad gav inntrykk av.
Derfor er det mange som peker på ordinær behandling etter Plan- og bygningsloven som rett verktøy for grundigere behandling og riktig rekkefølge enn bruk av energiloven – og i flere saker: statlig plan.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Konsesjonærens tiltaksplan ved overskridelse av grenseverdier for skyggekast fra turbinene på Tysvær vindkraftverk blir, som representanten beskriver, behandlet av NVE. NVE har sendt ut nytt brev til naboene med ny klagefrist. Ved en eventuell klage på dette vedtaket, vil NVE vurdere klagene på nytt. Dersom NVE ikke finner grunnlag for å omgjøre eget vedtak, vil saken oversendes til departementet for behandling av klagen i tråd med forvaltningsloven. Jeg ber derfor om forståelse for at jeg ikke nå kan uttale meg om den konkrete saken det vises til spørsmålet.
På generelt grunnlag kan jeg ikke se at saksbehandlingsfeil som blir oppdaget og rettet opp uten videre har relevans for lovvalget i vindkraftsaker. Forvaltningsloven har generelle saksbehandlingsregler om f.eks. varsling av parter, klagerett og begrunnelse av vedtak. Forvaltningsloven gjelder uavhengig om man anvender energiloven eller plan- og bygningsloven i vindkraftsakene.