Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:395 (2020-2021)
Innlevert: 09.11.2020
Sendt: 10.11.2020
Besvart: 17.11.2020 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Kan statsråden gjøre rede for det kunnskapsgrunnlaget som ligger bak åpningen av brislingfangsten i Trondheimsfjorden og gjøre rede for hvorfor det ikke er nødvendig med kvoteregulering av dette fisket?

Begrunnelse

Etter flere år uten brislingfiske i Trondheimsfjorden ble det i 2018 og 2019 brislingsfiske også der. Før dette hadde det ikke vært fisket brisling i Trondheimsfjorden siden 2009 og 2010. Det er bekymring lokalt for at brislingfiske kan påvirke fisket lokalt på en negativ måte.
Kystbrislingfisket har de senere årene ellers foregått i Hardangerfjorden, Nordfjord og Sognefjorden. I disse fjordene er uttaket regulert med kvoter. I Trondheimsfjorden er imidlertid ikke satt kvoter. Brislingfisket i Trondheimsfjorden styres gjennom bruk av fredningstider, minstemål, fartøystørrelse, bifangstbegrensninger og krav til skippers erfaring. Norges Sildesalgslag vurderer når fisket skal åpnes og hvilke fjorder som skal åpnes for fiske. Det er vanskelig å forstå hvorfor fiske i Trondheimsfjorden ikke skal reguleres via kvote når fangsten er nesten doblet fra et år til et annet. Risikoen for ytterligere fiske i Trondheimsfjorden når de andre fjordene er kvoteregulert, er absolutt til stede.
På direkte spørsmål fra Stortinget, ga daværende fiskeriminister Tom Harald Nesvik høsten 2019 beskjed om at han «også i forkant av reguleringene for 2020 ha en full gjennomgang av kunnskapsgrunnlaget og hva som er en hensiktsmessig reguleringsform av brislingfisket fremover.»

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: Det stemmer at det i Trondheimsfjorden ikke er satt noen fjordkvote, selv om det er satt kvoter i Nordfjord, Sognefjorden og Hardangerfjorden.
Havforskningsinstituttet har anbefalt at det skal settes en kvote også her, men samtidig kreves et visst kunnskapsgrunnlag for å sette en kvote. For å ha et tilstrekkelig grunnlag til å gi et kvoteråd, sammenstiller og vurderer Havforskningsinstituttet nå tilgjengelige data om bestandsstørrelsen i Trondheimsfjorden. Bakgrunnen for Havforskningsinstituttets forslag om å sette en kvote i fjorder som ikke overvåkes, dersom det foregår et betydelig fiske i disse fjordene, er at Havforskningsinstiuttet stilte spørsmål ved om kvotebegrensningene i Vestlandsfjordene kunne forskyve fiskepresset til Trondheimsfjorden, som ikke har en slik kvotebegrensning. Dette ble vurdert i forbindelse med reguleringen av fisket etter brisling i 2020-2021. Fangstene som ble tatt i 2019 var av fartøy fra Trøndelag og Møre og Romsdal, og det ser derfor ikke ut som om kvotebegrensningene i vestlandsfjordene forskjøv fiskepresset til Trondheimsfjorden.
Forskerne har siden 2016 bygget opp en tidsserie for å øke kunnskapsgrunnlaget. Det er behov for minst fem år som et minimumskrav til en slik tidsserie. Tidsserien for brisling i Trondheimsfjorden er bygget opp som en del av kysttoktet som går fra Finnmark og nesten sør til 62°N. Kysttoktet er i utgangspunktet rettet mot bunnfisk, men i Trondheimsfjorden og sørover har man siden 2016 også prioritert sild og brisling. Basert på toktene kan det utarbeides et kvoteråd. I tillegg vil eldre tokt bidra til kunnskapsgrunnlaget som skal vurderes i 2021. Siden 1970-tallet ble Trondheimsfjorden, som de andre fjordene langs norskekysten, dekket på et tokt dedikert til sild og brisling langs hele norskekysten. Havforskningsinstituttet vil på denne bakgrunn vurdere den nyere tidsserien opp mot en tidsserie fra 1996-2008. Reguleringene for fisket etter brisling gjelder frem til juli 2021, og reguleringene videre vil vurderes ut i fra det nye kunnskapsgrunnlaget som nå gjennomgås.
Havforskningsinstituttet forventer at de høsten 2021 vil ha klart toktindeksene som er nødvendige for å foreslå en kvote for fisket etter brisling i Trondheimsfjorden. Det viktigste argumentet for å ikke sette en kvote allerede for 2020 er altså at et vitenskapelig kvoterådet kommer i 2021.
Det er viktig for meg å understreke at fisket ikke er uregulert selv om vi ikke enda har et fjordkvoteråd. I likhet med mange andre fiskeslag som det fiske på, brukes det her fredningstider, minstemål, fartøystørrelse, bifangstbegrensninger og krav til skippers erfaring. I tillegg reguleres fisket av Norges Sildesalgslag ut fra omsetningshensyn. Dette er ikke en regulering som har som formål å begrense uttaket fra bestanden, men sikre at det er avsetning for det som fiskes. Fisket i Trondheimsfjorden ble åpnet 10. november og det er fastsatt en turkvote på 65 tonn. Uttaket så langt i år er på ca. 12-15 tonn. Avhengig av utviklingen i fisket kan turkvoten bli endret eller opphevet.
Vi vil også se på om det kan være mulig for Fiskeridirektoratet å se på om det er bifangstproblematikk i dette fisket nå. Kontroll av fjorårets fiske viste at det da ikke var tilfelle.