Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:399 (2020-2021)
Innlevert: 10.11.2020
Sendt: 10.11.2020
Besvart: 18.11.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Den nåværende ESA-godkjenningen av det norske momsfritaket ved kjøp og leasing av elbiler og elbilbatterier gjelder ut 2020.
Vil regjeringen søke notifisering av momsfritak for tre nye år i høst?

Begrunnelse

I Finansdepartementets "Midtterm review, zero rate VAT for electric vehicles" som ble sendt til ESA i sommer, konkluderer departementet med at det norske momsfritaket på elbil betyr lavere priser og større etterspørsel etter nullutslippsbiler. Evalueringen viser at helelektriske biler fremdeles er dyrere teknologi enn bensin- og dieselbiler, og at det fremdeles er behov for sterke insentiver for elektriske biler for å gjøre disse konkurransedyktige.
Til grunn for ESAs godkjenning av det norske momsfritaket har ESA lagt vekt på at tiltaket har en miljøbegrunnelse. Elbiler har bidratt vesentlig til kutt i utslipp fra veitrafikken. Klimakur viser at er elbil et av klimatiltakene som har størst potensial for å kutte utslipp de nærmeste årene. Et samlet Storting har gitt tilslutning til at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler.
Den nåværende ESA-godkjenningen av det norske momsfritaket ved kjøp og leasing av elbiler og elbilbatterier gjelder ut 2020. Regjeringen har i regjeringserklæringen lovet videreføring av avgiftsfordelene ved kjøp av elbil ut stortingsperioden. Det er derfor nødvendig for Norge å søke om en ny notifisering av momsfritaket.
Å kjøpe bil er en av de største investeringene forbrukere gjør. Mange bilkjøp innebærer ventetid. Det er stortingsvalg høsten 2021. Ingen vet ennå hvilke partier som danner regjering og hvilke partier som vil danne flertall for statsbudsjettet for 2022. Det er bare tre uker fra Stortingsvalget til statsbudsjettet for 2022 legges fram.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Finansdepartementet sendte 11. november 2020 en formell notifikasjon til EFTAs overvåkningsorgan (ESA) om forlengelse av merverdiavgiftsfritaket for elbiler. Fritaket er notifisert for to år. I notifikasjonen bes det om ESAs godkjenning av fritaket ut 2022.
Regjeringen har som målsetning at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Vi er på god vei dit nå. Den norske avgiftspolitikken har virket, og ingen land har en høyere andel nullutslippsbiler enn Norge. Elbiler utgjør i dag over halvparten av nybilsalget.
I budsjettet for 2021 foreslår regjeringen å videreføre merverdiavgiftsfritaket for elbiler i 2021. Hvorvidt fritaket skal videreføres utover dette vil regjeringen måtte komme tilbake til i fremtidige budsjetter.