Skriftlig spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:417 (2020-2021)
Innlevert: 12.11.2020
Sendt: 12.11.2020
Besvart: 20.11.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Når vil helseministeren rydde opp i regelverket for solariebransjen?

Begrunnelse

Solariebransjen har vært gjenstand for betydelige innskjerpinger i regelverk de siste årene. Krav om bestått kunnskapsprøve ble innført 1.januar 2016. Kravet har blitt praktisert slik at alle ansatte som har en mulighet for kommunikasjon med kundene, må ha bestått en kunnskapsprøve. For de betjente solariene, har dette vært problematisk å håndheve. Det fremstår særlig urimelig for eiere av solariet som er i lokaler til en annen virksomhet, f.eks. på treningssenter, frisør eller svømmehaller. I slike tilfeller gjelder da kravet om bestått kunnskapsprøve for alle ansatte på treningssenteret, ansatte i resepsjon osv.
Fremskrittspartiet mener at kravet om bestått kunnskapsprøve kun skal gjelde for den som er ansvarlig for daglig drift av solarier.
Daværende Folkehelseminister Sylvi Listhaug sendte ut forslag til endringer i solarieregelverket den 18.desember 2019, med forslag om å fjerne kompetansekravet for øvrige «ansatte med kundekontakt». Høringsfristen var 18.mars 2020.
Spørsmålsstiller ber om at statsråden svarer på når man kan forvente at disse forskriftsendringene trer i kraft.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Solariebruk innebærer en økt risiko for hudkreft, særlig når bruken starter i tidlig ungdom og ved langvarig og hyppig bruk. For å redusere antall nye tilfeller av hudkreft og føflekkreft, har vi derfor i strålevernforskriften de siste årene stilt krav til solariedrift, blant annet krav om bestått kunnskapsprøve for den ansvarlige for den daglige driften av solariet og ansatte med kundekontakt. Utover daglig leder, vil det bero på en konkret vurdering hvem dette er i praksis, der det avgjørende er hvorvidt den ansatte ved virksomheten har kontakt med og naturlig mulighet for kommunikasjon med kunden eller brukeren av solariet.
Jeg er kjent med at deler av bransjen har opplevd regelverket som uklart og problematisk å håndheve. I høringen som ble sendt ut før jul i 2019 ble det foreslått å endre kunnskapskravet slik at kun den «ansvarlig for daglig drift» og ikke også «ansatte med kundekontakt» skal gjennomføre en kunnskapsprøve. Departementet har dessverre ikke kunnet prioritere denne saken i år. Jeg vil minne om at Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet har utgitt en veileder til solstudioinnehavere og de som tilbyr soling i solarium der de blant annet tydeliggjør hva som kreves av solarievirksomheter og at denne veilederen kan være til hjelp for bransjen og for å sikre bedre etterlevelse av regelverket.