Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:438 (2020-2021)
Innlevert: 13.11.2020
Sendt: 16.11.2020
Besvart: 18.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden i sin dialog med Jernbanedirektoratet be dem vektlegge de forskjellige togselskapenes reelle mulighet for å unngå store tap i sine kontrakter, i utformingen av de nye tilleggsavtalene som gjelder fra november til juni?

Begrunnelse

Det er viktig at togselskapene gir et godt togtilbud med forsvarlig smittevernshåndtering for å sikre at ansatte i samfunnskritiske funksjoner fortsatt kan reise kollektivt, men også at øvrig befolkning som av forskjellige årsaker må reise ikke utsettes for unødvendig risiko.
Økt omfavn av smitte har ført til at myndighetene har innført flere nye restriksjoner og oppfordrer befolkningen til å ikke reise med mindre man må. Fallende reiseaktivitet har ført til at togselskapene har mistet store deler av inntektene under Covid-19 og dette ser nå ut til å vedvare.
Nye tilleggsavtaler til togselskapene for perioden november til juni inneholder en delingsmekanisme hvor togselskapet må ta 15 prosent av tapet i avtaleperioden, men hvis det blir overskudd beholder togselskapet 50 prosent. Valgt modell er begrunnet i at togselskapene skal ha incentiver for å drive mest mulig kostnadseffektivt og samtidig realisere så høye billettinntekter som mulig i perioden med tilleggsavtaler. I trafikkpakkene som er konkurranseutsatt utgjør billettinntekter fra fjerntogstrekningene brorparten av inntektene i avtalen. Smitteveilederen for kollektivtransport legger begrensninger på hvor mange av setene ombord på fjerntog som kan selges uten at dette går utover forsvarlig smittevern. Med forsvarlig smittevern og fortsatt krav om full produksjon virker det vanskelig å tro at selskapene kan gå i overskudd i avtaleperioden og at tilleggsavtalene dermed kun har en nedside. I avtaler som er konkurranseutsatt vil leverandør, for å kunne hevde seg i konkurransen, måtte legge til grunn mer ambisiøse anslag for både inntekter og kostnadseffektivitet enn hva som er tilfellet i avtaler som direktetildeles. Samtidig krever oppstart av de konkurranseutsatte trafikkpakkene betydelig investeringer fra selskapene tidlig i kontraktsperioden for at selskapene skal kunne nå sine vekstambisjoner. Det vil derfor være sannsynlig at et overskudd oppnås først for leverandører i direktetildelte avtaler og sist for leverandører i konkurranseutsatte avtaler.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Tilleggsavtalene for økt kjøp av persontransport med tog skal sikre et tilstrekkelig togtilbud for arbeidsreisende og bidra til at togselskapene kommer seg igjennom denne krevende tiden. Jernbanedirektoratet kjenner markedet godt og er i tett kontakt med togselskapene for å støtte opp under tiltak for å redusere kostnader, herunder justeringer i rutetilbudet.
Ny innretting av tilleggsavtalene ble besluttet da smittesituasjonen var mer stabil. Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet følger sitasjonen nøye og vil innrette tilleggsavtalene i tråd med smittesituasjonen og togselskapenes billettinntekter.