Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:440 (2020-2021)
Innlevert: 13.11.2020
Sendt: 16.11.2020
Besvart: 20.11.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Vil regjeringen komme med nye tiltak for at ansatte kan få opplæring fremfor permittering?

Begrunnelse

Jeg er kontaktet av bedrifter som opplever at tilskudd til utdanning og kompetanseheving ikke kommer dem til nytte. I dialogen mellom lokalt NAV kontor og bedriften er ordningen med Mentor løftet frem som et mulig tiltak.
Mentor er et tilskudd fra NAV for å frikjøpe en kollega eller en medstudent, for å gi deg ekstra bistand for å mestre en jobb eller utdanning.
Dette virkemidlet er begrenset, og kan ikke pr. nå ikke benyttes for den aktuelle bedriften.
Bevilgningene til bedriftsintern opplæring er økt, men fylkeskommunene melder tilbake at midlene ikke svarer til behovet.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Jeg har stor forståelse for at mange bedrifter som nå er i en vanskelig situasjon vurderer hvilke muligheter de har for å styrke de ansattes kompetanse i en krevende tid.
For regjeringen har det vært viktig å gjøre det lettere for permitterte og arbeidsledige som trenger det, å få oppdatert eller ny kompetanse i forbindelse med koronautbruddet. Det er bevilget midler til en rekke opplæringstiltak hvor formålet er å heve kompetansen til ansatte, ledige og permitterte.
Regjeringen har blant annet satt i gang en stor satsing på kompetanseutvikling for ledige og permitterte gjennom utdanningsløftet 2020. Det er satt av 300 mill. kroner for at ledige og permitterte som ikke har rettigheter til videregående opplæring skal kunne fullføre videregående opplæring. Midlene er fordelt til fylkeskommunene.
Som et midlertidig tiltak i en situasjon med mange permitterte og ledige i kjølvannet av koronapandemien har regjeringen fra 20. april 2020 innført en midlertidig ordning som gjør det lettere å ta opplæring som den enkelte selv tar initiativ til, og samtidig beholde retten til dagpenger. Ordningen omfatter alle ledige og permitterte. I statsbudsjettet for 2021 er det foreslått å forlenge den midlertidige ordningen fram til 1. juli 2021. Det arbeides nå også med å utarbeide et permanent regelverk for å kombinere opplæring med dagpenger.
Midler knyttet til bedriftsintern opplæring ble fra og med 2020 overført fylkeskommunene. Fylkeskommunene fikk derfor i 2020 økt rammetilskuddet med 55 mill. kroner for å styrke deres rolle i regional nærings- og kompetanseutvikling. Det er nå opp til fylkeskommunen hvordan de velger å tilpasse innsatsen til regionale forhold. I lys av den krevende markedssituasjonen som oppsto for mange bedrifter, har fylkeskommunene i år fått økte bevilgninger flere ganger for å styrke dem som næringspolitisk aktør.
I statsbudsjettet for 2021 er det videre foreslått avsatt 20 mill. kr til kompetanseløft for utsatte industriklynger. Midlene vil kanaliseres gjennom bransjeprogrammet for industri og bygg. Kompetanse Norge vil være sekretariat. Denne muligheten for opplæring via bl.a. fagskoler kan ses i sammenheng med utvidede muligheter for å kombinere opplæring med dagpenger.
Fylkeskommunene har videre ansvar for å gi karriereveiledning til sine innbyggere. Regjeringen har også fått etablert en digital karriereveiledningstjeneste, www.karriereveiledning.no som er et tilbud som er tilgjengelig for alle som har behov for informasjon og veiledning om utdanning og arbeid.
Videre har Arbeids- og velferdsetaten lagt ut mye nyttig informasjon på NAVs internettside www.nav.no om bl.a. muligheten til å kombinere dagpenger og utdanning. Her finner brukerne også lenke til Kompetanse Norges gratis kurs og utdanningstilbud.
Ordningene i Lånekassen er nå gjort mer fleksible og tilgjengelige for voksne som også er i jobb. Målet er at flere skal kunne ta videreutdanning og fylle på kompetanse gjennom hele yrkeskarrieren.
Representanten nevner arbeidsmarkedstiltaket mentor. Mentortiltaket er rettet mot personer som er tilmeldt NAV. Mentor er en ordning for frikjøp av en arbeidskollega eller medstudent for tiltaksdeltakere eller arbeidstakere med behov for nødvendig bistand på arbeidsplassen eller opplæringsstedet. Mentoren skal gi tiltaksdeltakeren nødvendig faglig, sosial og praktisk støtte for å kunne gjennomføre arbeidsmarkedstiltak eller for å kunne få eller beholde lønnet arbeid. Dersom det er et behov for kompetanseheving internt i bedriften i permitteringsperioden ved at en kollega frikjøpes for å drive opplæring, så vil ikke mentortiltaket dekke dette formålet.
For å lykkes med regjeringens satsing på kompetanse er det også viktig at vi får til et tett samarbeid mellom de ulike kompetanseaktørene både nasjonalt, regionalt og lokalt. Arbeids- og sosialdepartementet og Kunnskapsdepartementet tar derfor et felles initiativ for å få til et enda bedre samarbeid mellom de relevante kompetanseaktørene, blant annet fylkeskommunene, universitets- og høgskolesektoren, NAV og partene i arbeidslivet.