Anette Trettebergstuen (A): Mener statsråden at store kulturscener i Oslo skal kjøre forestilling uten publikum under dagens situasjon, må de trekke sin søknad om stimulering og sende inn ny søknad om kompensasjon for avlyste arrangement, og kan de nå sende folk hjem og avvente behandling av stimuleringssøknad i Kulturrådet?
Begrunnelse
Flere aktører i kultursektoren, både private og offentlige, har gjort nøyaktig det regjeringen har bedt dem om. Etter oppfordring fra kulturministeren om å starte opp igjen aktiviteten, kalte de allerede i august tilbake folk på jobb og store aktører gjennomførte forestillinger med to- og tresifrede antall mennesker i ulike stabsfunksjoner foran og bak scenen.
Flere aktører har også planlagt nye forestillinger i det tidsrommet vi er inne i, og avventer nå behandling av søknader om stimuleringsmidler for å kunne gjennomføre forestillingene innenfor gitte smittevernsbegrensninger.
Mandag denne uka kom det nye retningslinjer fra Oslo kommune, der det igjen ble forbud mot å gjennomføre arrangementer innendørs, men med et unntak for “kamper, konkurranser, forestillinger og tilsvarende arrangementer der profesjonelle aktører deltar som gjennomføres uten publikum“.
I følge forskrift for stimuleringsordningen gis stimuleringsmidler kun til arrangementer som finner sted eller som er avlyst på grunn av myndighetenes restriksjoner. Det er usikkerhet om kansellering av forestillinger i Oslo kvalifiserer til kompensasjon for avlyste arrangement så lenge Oslo kommune tillater å sette opp forestillinger uten publikum. Likevel er det underlig om regjeringens løsning er å tvinge kulturarrangører til å gjennomføre arrangement uten publikum.
I tillegg er det stor forvirring rundt hva som faktisk skjer når kulturarrangører har søkt om stimuleringsmidler, men der arrangementet deretter må kanselleres. Betyr dette at arrangør må trekke stimuleringssøknaden og erstatte denne med en søknad om kompensasjon for avlyste arrangement, eller vil dette håndteres i søknadsbehandlingen hos Kulturrådet. Ber derfor om en forklaring på hvordan kulturarrangører unngår å bli kasteballer i systemet.