Åsunn Lyngedal (A): Hvordan kan regionsenteret Sortland få realisert gang- og sykkelvei på riksvei 85 over Sortlandsbrua?
Begrunnelse
Gang- og sykkelvei langs den kilometerlange Sortlandsbrua er for lengst ferdig detaljprosjektert. Prosjektet kan utlyses så å si over natta, og vil bidra til etterlengtet aktivitet i et korona-rammet næringsliv.
Sortland sentrum ligger på Langøya, og der bor også de fleste av Sortlands innbyggere. De attraktive boligområdene som ligger mellom Sigerfjord og Sortland bru har ført til bygging av flere boliger på Hinnøysida av kommunen, og kommunen har bygd tre skoler og tre barnehager på Hinnøya. Sortland har også næringsvirksomhet på Hinnøysiden. Sortland bru deler byen i to, og det meste av fritidstilbud For Barn, unge og voksne er samlet i Sortland sentrum. Slik som de trafikale forholdene er i dag kan ikke barn og unge delta på aktiviteter i Sortland sentrum uten å måtte kjøres fordi brua fra 974 ikke rommer gang og sykkelvei. Den er heller på ingen måte bygget for dagens trafikk som har økt voldsomt i takt med veksten i havbruksnæringen. All sjømat fra Vesterålen eksporteres ut via denne brua, både villfanget fisk og oppdrettsfisk for milliardbeløp.
En tilfeldig valgt uke i mai 2019 viser på Statens vegvesens trafikkdata side at det passerte 38 000 kjøretøy på RV85 på Strand. Veimyndigheter og politikere på alle nivåer er skjønt enige om at tiltaket er nødvendig, men heller ikke forslaget til statsbudsjett for 2021 gir bud om bevilgning.
Tiltaket er viktig for å tilrettelegge for gående og syklende og derved trafikksikkerhet klima, rein luft, folkehelse og byutvikling.