Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:463 (2020-2021)
Innlevert: 15.11.2020
Sendt: 16.11.2020
Besvart: 23.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Hvordan kan regionsenteret Sortland få realisert gang- og sykkelvei på riksvei 85 over Sortlandsbrua?

Begrunnelse

Gang- og sykkelvei langs den kilometerlange Sortlandsbrua er for lengst ferdig detaljprosjektert. Prosjektet kan utlyses så å si over natta, og vil bidra til etterlengtet aktivitet i et korona-rammet næringsliv.
Sortland sentrum ligger på Langøya, og der bor også de fleste av Sortlands innbyggere. De attraktive boligområdene som ligger mellom Sigerfjord og Sortland bru har ført til bygging av flere boliger på Hinnøysida av kommunen, og kommunen har bygd tre skoler og tre barnehager på Hinnøya. Sortland har også næringsvirksomhet på Hinnøysiden. Sortland bru deler byen i to, og det meste av fritidstilbud For Barn, unge og voksne er samlet i Sortland sentrum. Slik som de trafikale forholdene er i dag kan ikke barn og unge delta på aktiviteter i Sortland sentrum uten å måtte kjøres fordi brua fra 974 ikke rommer gang og sykkelvei. Den er heller på ingen måte bygget for dagens trafikk som har økt voldsomt i takt med veksten i havbruksnæringen. All sjømat fra Vesterålen eksporteres ut via denne brua, både villfanget fisk og oppdrettsfisk for milliardbeløp.
En tilfeldig valgt uke i mai 2019 viser på Statens vegvesens trafikkdata side at det passerte 38 000 kjøretøy på RV85 på Strand. Veimyndigheter og politikere på alle nivåer er skjønt enige om at tiltaket er nødvendig, men heller ikke forslaget til statsbudsjett for 2021 gir bud om bevilgning.
Tiltaket er viktig for å tilrettelegge for gående og syklende og derved trafikksikkerhet klima, rein luft, folkehelse og byutvikling.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Etter Statens vegvesens foreløpige anslag er en gang- og sykkelvegløsning over Sortlandsbrua grovt kostnadsberegnet til ca. 120 mill. kr. Jeg vil vise til at Statens vegvesen i arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033 har foreslått en vesentlig sum til mindre investeringstiltak på riksvei innenfor de såkalte programområdene. Disse midlene vil ikke bli konkretisert i transportplanen.
Statens vegvesen arbeider nå med å få på plass en prosjektportefølje med tiltak knyttet til programområdene i etatens langtidsprogram for perioden 2022-2027. Jeg er kjent med at det aktuelle tiltaket vil bli vurdert i dette arbeidet.