Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:474 (2020-2021)
Innlevert: 17.11.2020
Sendt: 17.11.2020
Besvart: 24.11.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Har de foreslåtte nedleggelsene av Husbankens regionkontorer, bl.a. i Bergen, vært utredet, vært på høring eller vært tatt opp i dialog med de berørte kommunene?

Begrunnelse

Regjeringen foreslår gjennom et prøveprosjekt å legge ned Husbankens regionale kontor bl.a. i Bergen. Medarbeidere blir flyttet over til Statsforvalteren, og saksbehandlere for lån og tilskudd skal styres fra det sentrale hovedkontoret.
Dermed overføres Husbankens regionale fagmiljø til Statsforvalteren – fagmiljøer som har vært ansett som en viktig suksessfaktor for Husbankens rolle som boligpolitisk redskap siden oppstarten i 1946. Blant annet svekkes nå den lokale kontakten med kommunene og byggebransjen.
En sentral del av denne kontakten er Husbankens økonomiske virkemidler. Nå vil fagmiljøet overføres Statsforvalteren, mens de økonomiske virkemidlene styres fra hovedkontoret. Dermed brytes denne viktige forbindelsen, og det boligsosiale arbeidet risikerer å svekkes.
I tildelingsbrevet der endringene presenteres vises det ikke til noen evalueringer, utredninger, kontakt med berørte kommuner eller høringsprosesser som begrunnelse for forslagene.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Regjeringen vil skape mer, inkludere flere og sørge for at ingen faller utenfor. Målet er at alle skal ha et trygt og godt sted å bo.
Husbanken er et av våre viktigste virkemidler for å nå målene vi har satt oss i den boligsosiale politikken, og for å oppfylle bærekraftsmålenes hovedbudskap om at ingen skal utelates.
Statsforvalteren (ny tittel f.o.m. 01.01.2021) har en stor og tverrfaglig velferdsportefølje på vegne av flere departementer og direktorater, blant annet innenfor helse, sosial, rus, barnevern og arbeidsliv. De siste årene har de også fått et større ansvar for å samordne den boligsosiale innsatsen gjennom den nasjonale strategien Bolig for velferd (2014-2020).
I dag støtter både Husbanken og statsforvalteren kommunene i det boligsosiale arbeidet. Behovet for statlig samordning er stort og økende. Regjeringen har derfor vedtatt å sette i gang et forsøk med å samle Husbankens og statsforvalterens kompetanse og veiledning på det boligsosiale området. Forsøket skal gi oss et bedre kunnskapsgrunnlag for å vurdere fremtidig organisering av det boligsosiale arbeidet.
Erfaringene de siste 10-15 årene viser at samordning på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer er avgjørende for å lykkes med det boligsosiale arbeidet. Manglende samordning kan føre til at folk løslates fra fengsel uten at de har en bolig å flytte til, at pasienter skrives ut fra institusjon uten et egnet botilbud, eller at manglende oppfølging i bolig gjør at folk ikke klarer å holde på den. Til tross for at et av formålene med Bolig for velferd var bedre statlig samordning, opplever kommunene fremdeles staten som fragmentert på dette området (resultatrapport for Bolig for velferd 2019). Av de spurte i Husbankens kommuneundersøkelser, sier i underkant av 30 prosent av de kommuneansatte at de på dette området opplever staten som samordnet. Gjennom å samle Husbankens kompetanse på boligsiden og statsforvalterens kompetanse på tjenestesiden, vil vi teste ut om kommunene opplever en mer samlet stat, der bolig og tjenester blir sett i bedre sammenheng.
I forsøksperioden skal ansatte i Bergen og Bodø som har ansvar for veiledning overfor kommunene, flyttes til statsforvalteren. Det gjelder åtte personer i Bergen og syv personer i Bodø. Det er rundt 300 ansatte som jobber i Husbanken i dag. De som forvalter lån og tilskudd, vil fortsette i Husbanken, men i forsøksperioden vil de bli ledet fra hovedkontoret i Drammen. De vil fortsatt være lokalisert som i dag, og de vil fortsatt ha kontakt med kommunene og byggebransjen.
Forsøket skal gå over en periode på tre år fra høsten 2021. Forsøket skal evalueres før regjeringen tar stilling til den videre organiseringen. Forsøkene som nå gjennomføres, er i tråd med prinsippet om at alle statlige etater som har kommunerettede oppgaver på regionalt nivå, bør legge disse til statsforvalteren.