Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:538 (2020-2021)
Innlevert: 20.11.2020
Sendt: 23.11.2020
Besvart: 01.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil statsråden se på muligheten for å tillate busser i rute å kunne foreta forbikjøring på strekninger hvor det er forbud mot dette?

Begrunnelse

Enkelte strekninger, og gjerne spesielt i stigninger, med to kjørefelt eller muligheter for forbikjøring er det ofte forbud for forbikjøring for kjøretøy med totalvekt over 7,5 tonn. Dette begrunnet ut ifra flyt i trafikken og trafikksikkerhet. Det negative i saken er at busser i rutetrafikk som havner bak saktegående kjøretøy må kjøre flere kilometer bak denne og havner fort i en situasjon hvor det ikke lenger er mulig å følge oppsatt rutetid med de uheldige konsekvenser som det medfører.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: For enkelte motorvogngrupper er det fastsatt særskilte fartsgrenser. Buss er en slik motorvogngruppe, som er delt inn i tre kategorier, bybusser (buss klasse I), regionbusser (buss klasse II) og langdistansebusser (buss klasse III). Det er ulike hastighetsgrenser for disse bussklassene, med maksimal hastighet på henholdsvis 70 km/t, 80 km/t og 100 km/t.
De ulike bussklassene må oppfylle ulike tekniske krav for å kunne godkjennes. En bybuss trenger ikke å oppfylle de samme krav til sikkerhet som en langdistansebuss. I tillegg er det tillatt med stående passasjerer på bybusser og regionbusser. Disse ulikhetene ligger bak de forskjellige makshastighetene for bussene.
I nasjonal transportplan 2018-2029 har regjeringen forpliktet seg til en nullvisjon. Nullvisjonen innebærer at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i transportsystemet. Det er godt kjent at lavere fart fører til færre og mindre alvorlige ulykker.
Hensett til bussers tekniske egenskaper, risikoen ved forbikjøring og regjeringens nullvisjon, er det ikke ønskelig å åpne for at busser kan foreta forbikjøring i høyere fart enn det som er fastsatt som maksimal hastighet for vedkommende bussklasse.
For ordens skyld vil jeg nevne at skilt 335, som forbyr forbikjøring for lastebil med tillatt totalvekt over 3 500 kg, ikke gjelder for buss.