Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:530 (2020-2021)
Innlevert: 22.11.2020
Sendt: 23.11.2020
Besvart: 01.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): 4.9.2019 kom det tydelige signaler fra samferdselsministeren om at han ønsket å åpne tømmerbilvegnettet for modulvogntog. Dette vil gi økt klimagevinst og senke antall vogntog på vegnettet, samt redusere transportkostnader for små og mellomstore bedrifter.
Hva er grunnen til at det enda ikke kommet noen avklaringer for næringslivet på dette, og når åpnes tømmerbilnettet for modulvogntog?

Begrunnelse

Vegdirektoratet har hatt på høyring forslag om å tillate 24 meter lange vogntog (lastebil med slepvogn på inntil 60 tonn) på modulvegnettet. I forlenginga av dette har direktoratet no fått i oppdrag å setje i gong eit arbeid for å gje desse vogntoga, og modulvogntog 1 og 2, tilgang til tømmervegnettet. Endringa vil bli gjennomført primært ved å skjerpe sporingskrava til modulvogntog 1 og 2, slik at dei får same sporingskrav som tømmervogntog. På den måten blir naudsynte krav til framkomme tatt vare på.
Fleire næringslivsaktørar har etterspurt ei slik løysing, som vil gje auka effektivitet og konkurranseevne. Endringa vil bidra til færre vogntog på vegane ved at ein kan frakte større lass over lengre strekningar per transport. Det vil gje auka miljøgevinst og betre trafikktryggleik på norske vegar.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Å tillate større og tyngre kjøretøy på veinettet vil, som representanten påpeker, gi muligheter for mer kostnadseffektiv vegtransport for næringslivet og vil kunne redusere antall tunge kjøretøy på vegnettet, med positive trafikksikkerhets- og miljøeffekter. Det er derfor lagt ned et betydelig arbeid de siste årene med å gjennomgå riks- og fylkesvegnettet for å kartlegge strekninger som kan åpnes for henholdsvis modul- og tømmervogntog. En avgjørende forutsetning for å åpne for større og tyngre transporter er likevel at vegen er egnet, dvs. at veginfrastrukturen er tilrettelagt, med hensyn til tåleevne/slitasje, trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Et forslag om å tillate modulvogntog på veger som er tillatt for 24 m tømmervogntog, ble sendt på høring 11. mars, med høringsfrist 15. mai 2020.
Statens vegvesen har mottatt et stort antall til dels motstridende høringssvar, noe som har ført til at arbeidet med å konkludere høringen har tatt lengre tid enn forventet. Næringslivsaktørene har vært tydelig på at det er ønskelig å åpne en størst mulig del av veinettet for modulvogntog. Samtidig har en rekke fylkeskommuner og kommuner bl.a. pekt på at det er veieier som får kostnader til økt vedlikehold med en åpning som foreslått. Videre har representanter for tømmernæringen delvis uttrykt bekymring for at en mulighet for å åpne veinettet for mer permanent ferdsel for denne typen modulvogntog kan bety at strekninger som i dag er åpne for kjøring for tømmertransport, kan bli stengt.
Politisk ledelse i Samferdselsdepartementet har hatt møter både med aktører fra næringslivet og med representanter fra fylkeskommunene om denne saken, for å søke å få bedre innsikt i utfordringene og bidra til en hensiktsmessig løsning.
På bakgrunn av høringsinnspillene og etter dialog med de ulike interessentene i saken, legger Statens vegvesen nå opp til en forskriftsendring som åpner for bruk av modulvogntog på tømmerveinettet. Det vil likevel være opp til fylkeskommunene og kommunene som veieiere, selv å avgjøre hvilke fylkes- og kommunale veier som i dag tillates for 24 m tømmervogntog, som også skal tillates for modulvogntog.
Statens vegvesen har signalisert at et mindre antall av fylkesveiene som i dag er åpnet for tømmervogntog, vil bli åpnet for modulvogntog nå før jul, men de forventer at fylkeskommunene vil benytte perioden frem til neste fastsettelse av veilister i april 2021 til å gjøre en mer omfattende vurdering av hvilke fylkesveier som kan åpnes. Når det gjelder riksveier, arbeider Statens vegvesen nå med å avklare om alle riksveier som er tillatt for 24 m tømmervogntog også kan åpnes for modulvogntog, eller om det også her kan være aktuelt å gi begrensninger enkelte steder.