Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:570 (2020-2021)
Innlevert: 25.11.2020
Sendt: 26.11.2020
Besvart: 02.12.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): NRK Brennpunkt har i saken «isolerer barn på statens regning» avslørt alvorlige varsler mot privatskolene til Guds menighet i Lofoten.
Hvordan vil statsråden følge opp bekymringsmeldingene og avsløringene som nå er kommet frem, og kan vi nå forvente et grundig tilsyn av skolene fra UDIR?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg ser svært alvorlig på varslene og avsløringene som er kommet frem i NRK Brennpunkt. Alle barn og elever har rett til et trygt og godt skolemiljø – enten de går på en friskole eller en offentlig skole. Opplæringen i norsk skole skal bygge på verdier som menneskeverd, universelle menneskerettigheter, respekt og likeverd. Det gjelder uavhengig av om skolen er offentlig eller privat, religiøs eller ikke.
Alle friskoler skal følge læreplaner som er godkjent av Utdanningsdirektoratet. Skoler som er godkjent på grunnlag av livssyn har anledning til å gjennomføre opplæringen i samsvar med sin tro eller sitt livssyn. Skolen er samtidig forpliktet til også å gi opplæring i andre trosretninger og livssyn på en objektiv måte. Våren 2020 måtte alle friskoler søke om ny godkjenning av læreplaner i samsvar med Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen). Begge skolene tilhørende Guds menighet, Ørsnes Privatskole og Vikten skole, har fått godkjent sine felles læreplaner. Jeg vil vise til at friskolene på samme måte som de offentlige skolene skal fremme kritisk og vitenskapelig tenkning hos elevene. Kristne friskoler kan for eksempel ikke la være å gi opplæring i evolusjonslæren.
Jeg vil også vise til at godkjente friskoler plikter å følge alle norske lover, samt de internasjonale konvensjoner Norge har sluttet seg til. Jeg viser i denne sammenheng til friskoleloven §5-2 første ledd.
Friskoler er underlagt en streng offentlig regulering og kontroll. Dersom en friskole bryter reglene, gir loven hjemmel for ulike reaksjoner. I de mest alvorlige tilfellene kan skolens godkjenning trekkes tilbake. Etter forslag fra regjeringen Solberg ble tilsyns- og reaksjonsgrunnlaget i friskoleloven styrket i 2015 ved at det ble innført en bestemmelse om at de verdiene som følger av lovens formålsbestemmelse skal vektlegges i tilsyn og når tilsynsmyndigheten vurderer bruk av reaksjoner.
Jeg vil vise til at Utdanningsdirektoratet fører tilsyn med godkjente friskoler, mens departementet er klageinstans.
Så langt i 2020 har Utdanningsdirektoratet gjennomført tilsyn med 31 friskoler. Siden 2009 er det gjennomført rundt 500 tilsyn med friskoler. Av de gjennomførte tilsynene i denne perioden har 31 prosent vært med skoler godkjent på grunnlag av livssyn (kristne skoler).
I mars 2020 åpnet Utdanningsdirektoratet tilsyn med Vikten skole og Ørsnes Privatskole. Temaet for dette tilsynet var styrets ansvar. Utdanningsdirektoratet ba skolene om å redegjøre for blant annet hvordan de jobber med å vurdere eget arbeid med skolemiljøet. Skolene har sendt sine redegjørelser og Utdanningsdirektoratet vil fortsette tilsynet – også på bakgrunn av varsler og bekymringsmeldinger. Utdanningsdirektoratet vurderer å følge opp med et stedlig tilsyn med de to skolene for å snakke med elever og lærere.
Siden departementet vil være klageinstans for eventuelle vedtak som blir truffet av Utdanningsdirektoratet som ledd i tilsynet, kan jeg ikke kommentere sakene nærmere på det nåværende tidspunkt.