Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:586 (2020-2021)
Innlevert: 27.11.2020
Sendt: 27.11.2020
Besvart: 09.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): I forslag til statsbudsjett for 2021 er det satt av midler til å videreføre oppgradering av fem tunneler på strekningen E-39 Klett-Bårdshaug i Trøndelag.
Hva er totalkostnaden for å få tunellene godkjent etter tunnelsikkerhetsforskriften, og når vil prosjektet være ferdig?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Utbyggingsprosjektet E39 Klett-Bårdshaug i Trøndelag bestod av 22 km ny vei og 5 km eksisterende vei som skulle utbedres og ble gjennomført som et OPS-prosjekt. I prosjektet inngikk i alt 10 km tunneler og 12 broer, hvorav den største er 240 m lang. I tillegg inngår i prosjektet en vedlikeholdskontrakt av veien. Kontrakten strekker seg over 27 år og inkluderer to års utbygging og 25 års driftsperiode.
Utbedringen av tunnelene Storsand-, Viggja-, Svalnes-, Mannsfjell- og Brekktunnelen på strekningen Klett-Bårdshaug på E39 i Trøndelag er forutsatt gjennomført av OPS-selskapet, som har driftsansvaret på strekningen. Prosjektet omfatter en rekke tiltak for å oppfylle krav i tunnelsikkerhets- og elektroforskriftene.
Det pågår fremdeles dialog med OPS-selskapet om omfanget av og framdriften for arbeidene. Det er derfor fremdeles knyttet usikkerhet til både framdrift og kostnader. Det er foreløpig lagt til grunn at arbeidene med utbedringene skal starte opp våren 2021, og med forventet ferdigstilling sommeren 2022. Prognosen for sluttkostnad for arbeidene er foreløpig anslått til om lag 150 mill. kr.
Regjeringen har satt inn store ressurser for å holde god framdrift i utbedringen av eksisterende tunneler på riksvegnettet. Utbedringen av Storsand-, Viggja-, Svalnes-, Mannsfjell- og Brekktunnelen er særskilt prioritert som en følge av tunnelsikkerhetsdirektivets frister for oppgradering av tunneler på TEN-T vegnettet.