Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:588 (2020-2021) Innlevert: 27.11.2020 Sendt: 27.11.2020 Besvart: 02.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Arne Nævra (SV): Sentraliseringen av beredskapen ved Kystverkets utestasjoner, der tre av fire skal nedlegges og nøkkelpersonell forflyttes til Horten, har vakt oppsikt. Disse stasjonene ble opprettet som et klart svar på de havariene og ulykkene som hadde skjedd de siste årene, blant annet med «Full City» ved Langesund i 2009. Er statsråden enig i disse nedleggelsene og i så fall hva er argumentene for dette nå, siden det ble argumentert sterkt for bedre beredskap med etableringen av disse distriktskontorene for få år siden?
Knut Arild Hareide: Jeg vil først understreke at det er viktig for regjeringen å sørge for en god statlig beredskap mot akutt forurensning i hele landet.Statens dimensjonering av beredskap mot akutt forurensing ble oppdatert i 2009 som følge av flere ulykkeshendelser langs kysten på 2000 tallet, inkludert hendelsen med bulkskipet "Full City" i 2009. På denne bakgrunn ble regionkontorene i Ålesund og Kabelvåg styrket ved å tilføre til sammen fire stillinger blant annet for å følge opp de Interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA). I Bergen var allerede to slike stillinger lokalisert.I 2019 leverte Kystverket en utredning av egen organisering, styringssystemer og ressursutnyttelse, med formål om at etaten skal ha en kostnadseffektiv organisasjon som kan håndtere utfordringer, krav og utviklingstrekk. Dette har resultert i at Kystverket går fra å være inndelt i regioner til å bli funksjonsorganisert fra 1. januar 2021.Formålet med omorganiseringen er blant annet å samordne fagligmiljøer, gjøre de mer robuste og effektive samt å redusere fjernledelse. Jeg mener det vil være positivt og effektivt at relaterte fagfelt plasseres inn under samme virksomhetsområde. Kystverket er en relativt liten organisasjon, og etablering av flere enheter og nivåer vil være mer kostnadsdrivende enn for større organisasjoner.Som en del av arbeidet med å skape robuste fagmiljø på beredskapsområdet vil 6 beredskapsstillinger flyttes til Horten; 2 fra Bergen, 2 fra Ålesund og 2 fra Kabelvåg. Personell i disse stillingene har oppgaver knyttet til kursvirksomhet, øvelser og vedlikehold av beredskapsmateriell. Disse oppgavene vil videreføres av de samme ansatte, selv om de nå får arbeidssted i Horten. Det er viktig å presisere at flyttingen ikke vil påvirke Kystverkets beredskapsvaktlag eller 1. linjeberedskap ved akutte forurensningshendelser. Slik vil vi være like godt rustet som nå dersom det skjer skipsulykker eller nesten-ulykker langs kysten.Jeg støtter Kystverkets vurdering av at en samling av beredskapsstillingene i Horten vil gjøre det enklere å følge opp beredskapsarbeidet og legge til rette for klarere styringslinjer. Jeg vil imidlertid understreke at det er viktig at beredskapsressurser også er lokalisert lokalt. Dette vil fremdeles bli ivaretatt i ny organisering. Det blir ikke endringer i lokalitetene til Kystverkets depot med beredskapsutstyr. Videre vil de interkommunale utvalgene mot akutt forurensing fortsett gjøre en svært viktig jobb lokalt og i nær og god dialog med Kystverkets beredskapsavdeling i Horten.