Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:600 (2020-2021)
Innlevert: 29.11.2020
Sendt: 30.11.2020
Besvart: 07.12.2020 av landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): I dag har skogeieren ikke lov til å grøfte myrer pga. myrenes økologiske, klimamessige og flomdempende betydning. Men rensking av grøfter er fortsatt tillatt, attpåtil med statlig støtte gjennom skattefordeler i skogfond. Samtidig er vi i ferd med å restaurere natur, og myrer er noe av det viktigste.
Ser statsråden det åpenbart ulogiske i denne situasjonen; at staten støtter rensking av grøfter, mens den samtidig lager planer og bruker midler til restaurering av myr, og vil hun ta noe initiativ i saken?

Begrunnelse

Myrenes økologiske betydning, og betydning for binding av vann (flomdempende) og karbon blir sterkere og sterkere dokumentert vitenskapelig.
Dessverre er det slik at det i skogbruket hvert år blir drenert enorme arealer - med statlig støtte (gjennom ordningen skogfond med skattefordel). All denne dreneringen medfører enorme flomtopper og større klimagassutslipp.
Jeg har fått rapporter om at denne aktiviteten har økt betydelig de siste årene. Dette fordi man nå stort sett må inn etter alle skogsdrifter med gravemaskin for å rette opp kjøreskader. Da tenker nok mange: da kan vi jo like gjerne grøfte også!
Regelverket sier at nygrøfting ikke er tillatt, men det er lov å renske gamle grøfter. Stort sett er alle fuktområder en eller annen gang grøftet på et tidligere tidspunkt (nødsarbeid på 1930-tallet mange steder), og kommer man ut på kontroll - kan man ikke se om det har vært en grøft i området tidligere! Så i praksis kan fuktområder grøftes - og det helt uten faglige vurderinger.
I levende skog standarden er alle formuleringer rundt myr og sumpskog så diffuse at mye er opp til fortolkning, og det betyr at man kan gjøre som man vil.
Så vidt jeg har forstått betaler staten gjennom ordningen - skogfond med skattefordel - for folk med en skatteprosent på 36 ca. 67 % av kostnadene. Har skogeieren en toppskatt på 45 %, betaler staten 84 % av kostnadene.

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Svar

Olaug Vervik Bollestad: Det er korrekt som stortingsrepresentanten Arne Nævra skriver at nygrøfting som skogbrukstiltak ikke er tillatt, men at gamle grøfter i noen bestemte tilfelle kan renskes.
Regjeringen har kommunisert dette til Stortinget. I Meld. St. 14 (2015-2016) Natur for livet er temaet omtalt slik:
Nygrøfting i forbindelse med skogbruk er forbudt, mens såkalt «grøfterensk» av gamle grøfter er tillatt. Vedlikehold av gamle grøfter kan være nødvendig for å opprettholde tømmerproduksjonen enkelte steder. Rensing av gamle og mer eller
mindre gjengrodde grøfter i områder der det ikke er etablert produktiv skog, kan resultere i tørrlegging av fungerende myrer og sumpskog. Regjeringen tar sikte på å revidere forskrift om bærekraftig skogbruk slik at både nygrøfting og rensk av grøfter der det ikke er etablert produktiv skog blir forbudt. Dette blir nærmere omtalt i Landbruk- og matdepartementets skogmelding.
Stortinget hadde ikke merknader til at avgrensningen mellom produktive og ikke produktive skogarealer.
Landbruks- og matdepartementet vil på bakgrunn av dette sende på høring en endring i forskrift om bærekraftig skogbruk som innebærer at både nygrøfting og rensk av grøfter, der det ikke er etablert produktiv skog blir forbudt. Dette vil skje med det første.
Representanten Nævra har også rett i at det arbeides med å restaurere myrer. Dette er det gjort rede for i Meld.St. 6 (2016-2017) Verdier i vekst:

«En sentral premiss for arbeidet, er at det ikke skal være i konflikt med jord- og skogbruksinteresser. Det vil trolig ikke være aktuelt å tilbakeføre omdisponerte myrarealer hvor det er produktiv skog, fordi dette vil kunne medføre et karbontap og dermed nettoutslipp. I verneområder kan restaurering for å oppnå bedring i økologisk tilstand innebære fjerning av skog. Drenerte myrer uten produktiv skog skal derimot prioriteres for restaurering.»

Som det framgår legger regjeringen dermed opp til en bærekraftig forvaltning hvor det er god balanse mellom ivaretakelse av myr, restaurering av myr, der det er viktig for naturmangfold, og produksjon av skog. Skogen bidrar både til karbonopptak og gir råstoff til det grønne skifte.