Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:602 (2020-2021)
Innlevert: 29.11.2020
Sendt: 30.11.2020
Besvart: 09.12.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Hvor stor er den prosentvise veksten av ansatte i Politidirektoratet 2013-2020 og hvor stor er den prosentvise veksten av ansatte i Politiets IKT-tjenester og Politiets fellestjenester 2013-2020?

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Økningen i antall årsverk i Politidirektoratet (POD) i perioden 31.12.13 til 31.10.20 er fra i underkant av om lag 170 faste stillinger til om lag 280 faste stillinger, en vekst på om lag 60 prosent. I tillegg benytter direktoratet midlertidige stillinger til blant annet tidsavgrensede oppgaver. Dette varierer, men var ved utgangen av oktober om lag 30 stillinger.
Som følge av 22.-juli-kommisjonens sterke kritikk og regjeringen Stoltenbergs oppfølging, ble den nasjonale kriseledelsen i politiet styrket. POD ble i perioden 2012-2014 styrket med i underkant av 70 stillinger til blant annet beredskaps- og kriseledelse, og med i overkant av 30 stillinger i perioden i 2014-2016 da politiets situasjonssenter ble etablert. Situasjonssenteret har med sin døgnbemanning en viktig funksjon med å samordne informasjon ved nasjonale hendelser og politioperative tiltak på tvers av politidistrikter.
Riksrevisjonen har kritisert politiet for ledelse, kapasitet og kompetanse på flere områder. Ett område er ID-feltet, og i 2017-2018 ble det opprettet en egen ID-seksjon i direktoratet.
Politiets IKT-tjenester (PIT) og Politiets fellestjenester (PFT) ble opprettet 1. mars 2014. Økningen i antall årsverk i PIT i perioden 31. mars 2014 til 31. oktober 2020 er fra om lag 200 stillinger til om lag 550, altså en vekst på i overkant av 170 prosent. I samme periode økte bemanningen i PFT fra 107 til 360 årsverk, noe som tilsvarer en vekst på 237 prosent. (Kilde: Politiet.no).
Denne tilsynelatende stillingsveksten er langt på vei et uttrykk for en endring i organisatorisk tilhørighet for personer som allerede var ansatt i politiet. Det gjelder blant annet renholdspersonale og eiendomsforvaltere, som tidligere var ansatt i det enkelte politidistrikt, men som nå hører til i PFT. En rekke ansatte med IKT-funksjoner i distriktene er likeledes administrativt overført til PIT, selv om de fremdeles er lokalisert i distriktene. Når disse støttetjenestene samles under en felles ledelse, gjør dette det mulig å bruke ressursene mer effektivt. Et eksempel på dette er de nærmere 50 ansatte i PFTs lønns- og regnskapssenter i Kristiansund, som ble etablert i 2017.
Politiet har også fått kritikk fra Riksrevisjonen for svak ledelse, kompetanse og kapasitet innen IKT-forvaltning og IKT-sikkerhet, senest i den årlige revisjonen for 2018. Deler av bemanningsøkningen har skjedd for å kunne følge opp denne kritikken.
Digitalisering i politiet er et viktig virkemiddel for å effektivisere tjenesten og dermed frigjøre ressurser til lokal tilstedeværelse. Utvikling av løsningen «politiarbeid på stedet» er et eksempel på en løsning som ikke hadde vært mulig uten et sterkt IKT-miljø i politiet.