Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:603 (2020-2021)
Innlevert: 29.11.2020
Sendt: 30.11.2020
Besvart: 04.12.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Medfører det riktighet at regjeringen har foreslått å legge ned Husbankens regionkontor i Bergen og Bodø fra september 2021, og dersom så er tilfelle, hva er begrunnelsen?

Begrunnelse

Regjeringen skal ha startet et forsøk som skal vare over tre år for Husbankens regionkontor. Fra 010921 foreslås det å legge ned kontorene i Bodø og Bergen. Halvparten av folkene skal visstnok overføres til fylkesmannen (de som jobber mot kommunene), og resten skal bli fjernledet fra hovedkontoret i Drammen.
Etter tre år skal det evalueres.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: La meg først slå fast: De ansatte på Husbankens regionkontorer i Bergen og Bodø skal fortsatt ha samme arbeidssted i forsøksperioden. I forsøksperioden skal ansatte i Bergen og Bodø som har ansvar for veiledning overfor kommunene, jobbe for statsforvalteren. Ansatte som forvalter lån og tilskudd på disse to regionkontorene, vil fortsette i Husbanken, men i forsøksperioden vil de bli ledet fra hovedkontoret i Drammen. De skal fortsatt være lokalisert i Bergen og Bodø, og de skal fortsatt ha kontakt med kommunene og byggebransjen.
Husbanken er et av våre viktigste virkemidler for å nå målene vi har satt oss i den boligsosiale politikken, og for å oppfylle bærekraftsmålenes hovedbudskap om at ingen skal utelates.
Statsforvalteren (ny tittel f.o.m. 01.01.2021) har en stor og tverrfaglig velferdsportefølje på vegne av flere departementer og direktorater, blant annet innenfor helse, sosial, rus, barnevern og arbeidsliv. De siste årene har de også fått et større ansvar for å samordne den boligsosiale innsatsen gjennom den nasjonale strategien Bolig for velferd (2014-2020).
I dag støtter både Husbanken og statsforvalteren kommunene i det boligsosiale arbeidet. Behovet for statlig samordning er stort og økende. Regjeringen har derfor vedtatt å sette i gang et forsøk med å samle Husbankens og statsforvalterens kompetanse og veiledning på det boligsosiale området. Forsøket skal gi oss et bedre kunnskapsgrunnlag for å vurdere fremtidig organisering av det boligsosiale arbeidet.
Erfaringene de siste 10-15 årene viser at samordning på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer er avgjørende for å lykkes med det boligsosiale arbeidet. Manglende samordning kan føre til at folk løslates fra fengsel uten at de har en bolig å flytte til, at pasienter skrives ut fra institusjon uten et egnet botilbud, eller at manglende oppfølging i bolig gjør at folk ikke klarer å holde på den. Til tross for at et av formålene med Bolig for velferd var bedre statlig samordning, opplever kommunene fremdeles staten som fragmentert på dette området (resultatrapport for Bolig for velferd 2019). Av de spurte i Husbankens kommuneundersøkelser, sier i underkant av 30 prosent av de kommuneansatte at de på dette området opplever staten som samordnet. Gjennom å samle Husbankens kompetanse på boligsiden og statsforvalterens kompetanse på tjenestesiden, vil vi teste ut om kommunene opplever en mer samlet stat, der bolig og tjenester blir sett i bedre sammenheng.
Forsøkene skal gå over en periode på tre år fra høsten 2021 og skal evalueres før regjeringen tar stilling til den videre organiseringen. Forsøkene er i tråd med prinsippet om at alle statlige etater som har kommunerettede oppgaver på regionalt nivå, bør legge disse til statsforvalteren.