Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at man enkelt og raskt kan bestille time til koronatest, eksempelvis gjennom å etablere et nettbasert bestillingssystem, slik enkelte kommuner har gjort på eget initiativ?
Begrunnelse
Viser til oppslag i blant annet Telemarksavisa 26.11 om en mann, som i 3 dager forsøkte å bestille time for å ta koronatest. Etter 3 dager ga han opp. Det er forståelig at det i perioder er stort trøkk på koronatelefonen i mange kommuner. Det bør likevel i 2020 bør det være fullt mulig å finne tekniske løsninger som skulle kunne gjøre dette enklere, og raskere for folk. I politiet har man blant annet nå fått etablert et system hvor man kan bestille/avbestille timer for å få pass.
Spørsmålsstiller lurer på om statsråden vil se på muligheten for om dette systemet kan tilpasses/justeres, eventuelt få på plass et lignende system i samtlige kommuner. Dette vil bidra til at bestilling av testing kan gjøre raskt og effektivt ute i kommunene, noe som vil bidra til at de som sitter på koronatelefonen i stedet for å registrere og sette opp timer til testing, heller kan bruke ressursene sine til å veilede og svare på henvendelser.