Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:618 (2020-2021)
Innlevert: 30.11.2020
Sendt: 30.11.2020
Besvart: 08.12.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at man enkelt og raskt kan bestille time til koronatest, eksempelvis gjennom å etablere et nettbasert bestillingssystem, slik enkelte kommuner har gjort på eget initiativ?

Begrunnelse

Viser til oppslag i blant annet Telemarksavisa 26.11 om en mann, som i 3 dager forsøkte å bestille time for å ta koronatest. Etter 3 dager ga han opp. Det er forståelig at det i perioder er stort trøkk på koronatelefonen i mange kommuner. Det bør likevel i 2020 bør det være fullt mulig å finne tekniske løsninger som skulle kunne gjøre dette enklere, og raskere for folk. I politiet har man blant annet nå fått etablert et system hvor man kan bestille/avbestille timer for å få pass.
Spørsmålsstiller lurer på om statsråden vil se på muligheten for om dette systemet kan tilpasses/justeres, eventuelt få på plass et lignende system i samtlige kommuner. Dette vil bidra til at bestilling av testing kan gjøre raskt og effektivt ute i kommunene, noe som vil bidra til at de som sitter på koronatelefonen i stedet for å registrere og sette opp timer til testing, heller kan bruke ressursene sine til å veilede og svare på henvendelser.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Flere kommuner har tatt i bruk digitale verktøy for å effektivisere arbeidet med testing i kommunene, slik som elektronisk bestilling av koronatest. På nasjonalt nivå har vi iverksatt et hastetiltak for å etablere en nasjonal løsning for timebestilling, slik også representanten etterspør. Norsk Helsenett SF har utviklet en slik løsning på den nasjonale helseportalen, helsenorge.no. Målet er å gjøre timebestilling lett tilgjengelig for innbyggerne på en felles plattform. Stavanger kommune og nærliggende kommuner var først ute med å ta i bruk løsningen da den ble etablert i september. Om lag ti kommuner har på kort tid tatt den i bruk og flere er på vei. Løsningen er utviklet med åpne grensesnitt slik at alle kommuner som ønsker det kan ta den i bruk. Dette krever at kommunene har systemer som har utviklet nødvendig støtte for denne funksjonaliteten.
Det er positive tilbakemeldinger på bruk av løsningen. Kommunene som har tatt den i bruk opplever at rundt halvparten av timebestillingene nå gjøres via selvbetjening på helsenorge.no. Dette bidrar til å avlaste koronatelefonen. Norsk Helsenett SF arbeider nå med å utvide løsningen med skjema for innrapportering av symptomer ved timebestilling. Dette skal etter planen skal være klart i løpet av uke 50.
I tillegg til løsningen for timebestilling på helsenorge.no har flere kommuner tatt i bruk ulike lokale løsninger for timebestilling. Dette bidrar til å gjøre bestilling av test enklere tilgjengelig for innbyggere.
Effektiv testing og oppfølging av smittede personer er helt sentralt dersom vi skal kunne ha kontroll på pandemien og slå ned lokale utbrudd. Sammen med kommunene må vi vurdere hvilke verktøy som best kan understøtte kommunenes behov. Helsedirektoratet følger nøye med på utviklingen og oppfølgingen i kommunene.