Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:619 (2020-2021)
Innlevert: 30.11.2020
Sendt: 30.11.2020
Besvart: 07.12.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Hvorfor har regjeringen fattet en beslutning om fjerning av oppgaver fra Husbankens regionkontorer før den endelige evalueringen av den nasjonale strategien for boligsosialt arbeid forelå?

Begrunnelse

Nasjonal strategi for boligsosialt arbeid, Bolig for velferd 2014-2020, skulle samle og målrette den offentlige innsatsen slik at flere får et godt sted å bo.
Strategien skulle bidra til at kommunene møter en mer samordnet stat og får bedre rammebetingelser i arbeidet med å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet. Det er nylig gjennomført en ekstern evaluering av satsingen, bestilt av KMD.
Regjeringen fattet sin beslutning om nedleggelser av regionkontorer i Husbanken før den endelige evalueringsrapporten var levert.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Som representanten skriver, var et av formålene med den nasjonale strategien Bolig for velferd (2014-2020) å samle og målrette den offentlige innsatsen. Gjennom strategiperioden har de ansvarlige departementene og direktoratene fulgt utviklingen tett, og direktoratene har blant annet rapportert årlig på hvordan kommunene opplever den statlige samordningen. Husbankens årlige kommuneundersøkelse viser at under én av tre av kommuner opplever staten som samordnet. Situasjonen ikke har blitt bedre gjennom strategiperioden.
Representanten viser til evalueringen av Bolig for velferd. Delrapport 2 (Oslo Economics og OsloMet, 2020. Evaluering av Nasjonal strategi – Bolig for velferd. Delrapport 2 av 2: Vurdering av statens innsats i Bolig for Velferd), som nå er ferdigstilt, bekrefter bildet som direktoratene og kommunene har rapport om. Forskerne mener at Husbankens regionkontor har spilt en viktig rolle i utførelsen av strategien, men mener likevel at det er behov for en ny vurdering av innretningen av samarbeidsstrukturene på regionalt nivå, og mellom regionalt og kommunalt nivå.
Fylkesmennene har gjennom de siste årene fått i oppgave å samordne flere statlige strategier overfor kommunene innenfor velferdsområdet, herunder Bolig for Velferd. Erfaringene har vært positive, men evalueringene av, og resultatrapportene for Bolig for velferd, har vist oss at dette grepet ikke har vært tilstrekkelig for å samle statens innsats overfor kommunene.
For at kommunene skal kunne utføre godt boligsosialt arbeid og bistå sine innbyggere, vil ofte ikke bolig isolert sett være løsningen. Godt boligsosialt arbeid innebærer samarbeid og koordinert innsats på tvers av fag og sektorer. Staten må gå foran som et godt eksempel for kommunene og koordinere sitt bidrag.
Jeg vil minne representanten om at dette er et forsøk over tre år. Det handler om å få mer kunnskap om hva som er gode løsninger for det regionale nivået i det boligsosiale arbeidet. Vi har forsøkt med andre metoder, uten at kommunene merker særlig bedring av statens samordning. Forsøkene skal evalueres før regjeringen tar stilling til den endelige organiseringen. Forsøkene omfatter ansatte i Bergen og Bodø som i dag veileder kommunene. De øvrige ansatte ved de to kontorene vil beholde sin lokalisering som i dag, men ledes fra hovedkontoret i Drammen.