Torstein Tvedt Solberg (A): Saken om friskolene drevet av Guds Menighet ser ut til å være ett eksempel på at integrering bør ha en bredere betydning i friskoleloven, og at det er behov for en presisering og tydeliggjøring i dagens regelverk.
Vil statsråden sikre at integrering, i bred forstand, er en forutsetning for at friskoler ikke bare kan godkjennes, men også for at godkjente skoler kan motta årlige tilskudd, og at dette føres tilsyn med?
Begrunnelse
Begrepet integrering forstås i dagligtalen som å handle om folk med minoritetsbakgrunn, men integrering har også en bredere og allmenn betydning som motsatsen til marginalisering, sosial isolering og eksklusjon. At barn blir integrert i samfunnet er forutsetningen for å kunne leve frie liv, ta selvstendige valg og ha tillit til det norske samfunnet. I forarbeidene til loven defineres hensyn til integrering som hensynet til forutsetninger for språkopplæring og felleskap med etnisk norske barn. Saken om friskolene drevet av Guds Menighet ser ut til å være ett eksempel på at integrering bør ha en bredere betydning i friskoleloven, og da også som en forutsetning for godkjenning og å motta tilskudd. Friskoler skal drives i tråd med formålsparagrafen i opplæringsloven, men regjeringen mente i 2014 at dette ikke gav grunnlag for å avvise søknader av hensyn til integrering. Med utgangspunkt i regjerings egen vurdering er det grunn til å tro at formålsparagrafen heller ikke vil være tilstrekkelig til å holde tilbake tilskudd eller trekke tilbake godkjenning av hensyn til integrering, og at det derfor kan være behov for å presisere dette ytterligere. Jeg ser frem til statsrådens vurdering av denne viktige problemstillingen.