Skriftlig spørsmål fra Svein Roald Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:643 (2020-2021)
Innlevert: 03.12.2020
Sendt: 04.12.2020
Besvart: 09.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Svein Roald Hansen (A)

Spørsmål

Svein Roald Hansen (A): Hvorfor har samferdselsdepartement vurdert risikoen for trygg innseiling annerledes i 2020, og er i tilfelle vedlikeholdsmudring tatt med i samfunnsnytten der de store konsekvenser som økt oppgrunning har for næringsliv og samfunnsberedskap tatt inn?

Begrunnelse

I Samfunnsøkonomisk analyse av farledsutbedringen til Borg havn fra 2011 står det følgende:

«Kystverket planlegger å utbedre farleden til Borg havn. Farleden er risikoutsatt, og det har vært flere grunnstøtinger i leden de siste årene. Trafikken til og fra Borg havn er strengt regulert. Det fører blant annet til at skipene må vente på å seile inn til og ut fra Borg havn.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Prosjektet i innseilingen til Borg havn er viktig og har stor betydning for både skipsfart og næringsliv i området. Samtidig er det et utfordrende og kostnadskrevende prosjekt, som forutsetter håndtering av sterkt forurensede sedimenter og ivaretakelse av hensyn til omkringliggende verneområder. Kystverket har gjennomført grundige utredninger som ivaretar disse ulike hensynene.
Det er i 2020 gjennomført oppdaterte utredninger av prosjektets utforming og nytte- kostnadsvirkninger. I utredningen er det sett på ulike alternativer for bredde og dybde på farleden. Den samfunnsøkonomiske analysen viser at alle de ulike alternativene for farledsutforming vil generere positive effekter på fremkommelighet og sikker seilas for fartøy som går inn og ut fra Borg havn.
Regjeringen vil våren 2021 legge frem Nasjonal transportplan 2022-2033, og utbedring av innseilingen til Borg havn vil bli vurdert og prioritert opp mot øvrige tiltak og prosjekter i transportplanen.