Roy Steffensen (FrP): Samfunnsøkonomisk lønnsomhet er et viktig kriterium for valg av veiprosjekter. Et høyt bompengenivå kan imidlertid gi en trafikkavvisningseffekt og føre til at færre benytter seg av de nye flotte veiene som bygges, og medfører også betydelige innkrevingskostnader.
Hvilken effekt vil bompenger generelt ha på den samfunnsøkonomiske brukernytten for nye veiprosjekter med relativt høye takster i distriktene som for eksempel de to store vestlandsprosjektene Rogfast og Hordfast?
Begrunnelse
Rogfast og Hordfast er to svært viktige prosjekter for næringslivet på Vestlandet. Det har vært gjennomført flere ulike analyser av sammenhengen mellom bompenger og samfunnsøkonomisk nytte. Nivået på takstene er helt avgjørende for effektivitetstapet, og dette effektivitetstapet er mindre med lave takster enn med høye takster. En rapport fra Concept har for eksempel vist at fri passering ville vært den samfunnsøkonomisk beste løsningen for Rv653 Eiksundsambandet og Rv64 Atlanterhavstunnelen.