Arne Nævra (SV): Statsråden svarer på et spørsmål fra stortingsrepr. Sverre Myrli den 23.11.20 om hvorfor regjeringen ikke har foreslått videreføring av støtte til Flytoget for 2021 at «Beslutningen om at tilleggsavtalen med Flytoget ikke forlenges utover 2020 ble tatt med grunnlag i transportfaglige vurderinger av hvilket togtilbud det er nødvendig at staten, i sin rolle som kjøper, betaler for å opprettholde».
Har ikke statsråden vurdert at dette svekker konkurranseevnen til Flytoget og gjør dem dårligere rustet i anbudsrunder framover?
Begrunnelse
I 2021 er det ikke foreslått videreføring av støtte til Flytoget, fordi pendlerne skal prioriteres og fordi det er ikke behov for å opprettholde like stor trafikk til Oslo Lufthavn. Dette kan virke logisk, men det setter likevel Flytoget i en svært vanskelig situasjon, når man har ventende, viktige anbudsutlysninger å ta del i.
Flytoget har en periode også redusert sine billettpriser til samme nivå som Vys (subsidierte) billetter. Dette for å tilrettelegge for at passasjerene kan spre seg på alle tilgjengelige tog, og for at Flytoget ikke skal tape forholdsmessig mange kunder gjennom pandemien.
Dersom Flytoget ikke får tilsvarende krisestøtte som øvrige togselskapene gjennom pandemien vil Flytogets økonomi svekkes vesentlig sammenlignet med de andre. Dette kan være kritisk for Flytoget, som kan bli for svekket til å kunne delta i konkurransen om anbudet på trafikkpakke 4 i mars, og senere i konkurransen om anbudet på Flytogets eget oppdrag, tilbringertjenesten, som kan bli lagt inn i trafikkpakke 5.
Det synes underlig i forhold til norske selskaper at Go-Ahead og SJ sikres krisestøtte fram mot anbudskonkurransene, mens Flytoget ikke gjør det. Dette er et norsk statseid selskap som staten har investert i og som i årevis har levert gode overskudd. Mange spør seg om det er riktig å forskjellsbehandle selskapene, slik at utenlandske selskaper blir styrket fram mot kommende anbudskonkurranser (inkludert konkurransen om Flytogets oppdrag) uten at å gjøre det samme for eget, offentlig selskap? Når ett av to norske persontogtogselskaper svekkes dramatisk, betyr det også at vi risikerer å utarme det norske jernbanefaglige miljøet.