Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:659 (2020-2021)
Innlevert: 06.12.2020
Sendt: 07.12.2020
Besvart: 15.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Statsråden svarer på et spørsmål fra stortingsrepr. Sverre Myrli den 23.11.20 om hvorfor regjeringen ikke har foreslått videreføring av støtte til Flytoget for 2021 at «Beslutningen om at tilleggsavtalen med Flytoget ikke forlenges utover 2020 ble tatt med grunnlag i transportfaglige vurderinger av hvilket togtilbud det er nødvendig at staten, i sin rolle som kjøper, betaler for å opprettholde».
Har ikke statsråden vurdert at dette svekker konkurranseevnen til Flytoget og gjør dem dårligere rustet i anbudsrunder framover?

Begrunnelse

I 2021 er det ikke foreslått videreføring av støtte til Flytoget, fordi pendlerne skal prioriteres og fordi det er ikke behov for å opprettholde like stor trafikk til Oslo Lufthavn. Dette kan virke logisk, men det setter likevel Flytoget i en svært vanskelig situasjon, når man har ventende, viktige anbudsutlysninger å ta del i.
Flytoget har en periode også redusert sine billettpriser til samme nivå som Vys (subsidierte) billetter. Dette for å tilrettelegge for at passasjerene kan spre seg på alle tilgjengelige tog, og for at Flytoget ikke skal tape forholdsmessig mange kunder gjennom pandemien.
Dersom Flytoget ikke får tilsvarende krisestøtte som øvrige togselskapene gjennom pandemien vil Flytogets økonomi svekkes vesentlig sammenlignet med de andre. Dette kan være kritisk for Flytoget, som kan bli for svekket til å kunne delta i konkurransen om anbudet på trafikkpakke 4 i mars, og senere i konkurransen om anbudet på Flytogets eget oppdrag, tilbringertjenesten, som kan bli lagt inn i trafikkpakke 5.
Det synes underlig i forhold til norske selskaper at Go-Ahead og SJ sikres krisestøtte fram mot anbudskonkurransene, mens Flytoget ikke gjør det. Dette er et norsk statseid selskap som staten har investert i og som i årevis har levert gode overskudd. Mange spør seg om det er riktig å forskjellsbehandle selskapene, slik at utenlandske selskaper blir styrket fram mot kommende anbudskonkurranser (inkludert konkurransen om Flytogets oppdrag) uten at å gjøre det samme for eget, offentlig selskap? Når ett av to norske persontogtogselskaper svekkes dramatisk, betyr det også at vi risikerer å utarme det norske jernbanefaglige miljøet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Koronapandemien har rammet Norge hardt. Mange har mistet jobbene sine eller er permittert. I 2020 er det foreslått eller vedtatt økonomiske tiltak i møte med pandemien på til sammen 131 mrd. kroner. Også i 2021 har regjeringen foreslått store summer i møte med pandemien. Selv innenfor slike omfattende rammer er det nødvendig å prioritere.
Antall personer som reiser med tog har falt betydelig i 2020, i tråd med helsefaglige råd om redusert reiseaktivitet. Billettinntektene til togselskapene har falt tilsvarende. Kollektivtransport er en samfunnskritisk tjeneste som blant annet bidrar til at samfunnskritisk personell kan reise til og fra jobb. Det er derfor iverksatt en rekke strakstiltak og tiltak av lengre varighet, herunder tilleggsavtaler, for å sikre at de togtilbudet som anses viktigst å opprettholde, fortsatt driftes i denne vanskelige perioden.
Regjeringen tar høyde for å videreføre tilleggsavtaler i 2021 med grunnlag i transportfaglige vurderinger av hvilket togtilbud det er nødvendig at staten, i sin rolle som kjøper, betaler for å opprettholde.
Det vil i tilleggsavtalene i 2021 være en forutsetning at togselskapene dekker en større andel av underskuddet som følge av reduserte billettinntekter. Egenandelen skal stimulere til omstilling og hindre at tilleggsavtalene bli en hvilepute for selskapene. Utrullingen av nye vaksiner i 2021 gir håp om at vi kan gå tilbake til en mer normal hverdag i løpet av året, og at ekstrabevilgninger i møte med pandemien kan avsluttes.
Jeg er stolt av regjeringens jernbanereform. Reformen legger til rette for en videre utvikling av jernbanen til det beste for de reisende. Å åpne togstrekninger for konkurranse har medført at staten bruker mindre penger på å kjøpe persontransport med tog. Dette betyr at vi kan bruke mer penger på å bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet for å gi et enda bedre togtilbud. Det er bra at representanten ønsker at Flytoget skal kunne delta på fremtidige anbudsrunder. Jeg tror på stor interesse fra togselskapene når nye trafikkpakker lyses ut og håper at Flytoget vil delta i konkurransen.