Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:667 (2020-2021)
Innlevert: 07.12.2020
Sendt: 08.12.2020
Besvart: 18.12.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan ministeren beskrive hva som gjøres konkret i arbeidet med fremtidig organisering av Statped, er det en riktig konklusjon at det jobbes for at Statped blir et nytt fagdirektorat, hvilke vurderinger er i så fall gjort for å forhindre byråkratisering og sentralisering og hvor er dette direktoratet tenk opprettet?

Begrunnelse

Undertegnede er gjort kjent med at Kunnskapsdepertementet skal arbeide frem et nytt mandat for Statped. Med utgangspunkt i Meld. St. 6 og utdanningskomiteens innstilling vil det kanskje også være naturlig og også være nødvendig å se på en framtidig organisering av Statped.
I «Forslag til nytt mandat for Statped» heter det blant annet,

«Det legges til grunn at Statped er et fagdirektorat, med tjenesteytende enheter, under Kunnskapsdepartementet. Statped har med dette et nasjonalt ansvar og en faglig rolle i å utvikle, formidle og vedlikeholde spesialpedagogisk kompetanse.»

Skal en tolke dette kan det nå se ut som Statped er i ferd med å bli et eget direktorat.
Dette er ikke drøftet i Meld. St 6. eller i utdanningskomiteens innstilling og vil i så fall være nye momenter inn i debatten.
Kanskje ville det vært mer naturlig å se på om Statped bør bli en del av Utdanningsdirektoratets virksomhet. Det vil være en stor bekymring knyttet til om Statped som et eget fagdirektorat vil framstå som en særomsorg for visse grupper av barn og elever, og ikke som en inkludert virksomhet i opplæringsfeltet. Utdanningsdirektoratet trenger å styrke sin spesialpedagogiske kompetanse, slik at spesialpedagogisk kompetanse blir en del av og innlemmet i all pedagogisk virksomhet innenfor opplæringsfeltet.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: I Meld. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende felleskap i barnehage, skole og SFO, foreslår regjeringen blant annet at Statped skal få et nytt og avgrenset mandat, organiseres som én landsdekkende tjeneste og få reduksjoner i sitt driftsbudsjett på 150-200 mill. kroner etter en nedtrapping over fem år. Det ble også varslet at delegeringen til Utdanningsdirektoratet om å styre Statped ville bli trukket tilbake, slik at Statped styres direkte fra departementet. I meldingen understreket regjeringen at den nye organiseringen ikke skal føre til at antall eller andel ansatte øker i Oslo.
Departementet jobber nå med å følge opp tiltakene i tett kontakt med Statped og Udir. Statped styres fra 1. januar 2020 av departementet. Det er undertegnet en omstillingsavtale mellom arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiversiden i Statped og Utdanningsdirektoratet (siden endringene også har innvirkning på Utdanningsdirektoratet). Omstillingen skal gjennomføres i løpet av årene 2020-2024. Statped har ansvar for å gjennomføre omstillingen i egen virksomhet og ivareta medbestemmelse i prosessen, i tråd med retningslinjene for omstilling i staten. Departementet legger rammer og føringer som gir retning for omstillingen.
Som ledd i å utarbeide rammer og føringer for omstillingen, arbeider departementet med å konkretisere et nytt mandat for Statped, som skal danne utgangspunkt for departements styring av virksomheten framover. Statped har på oppdrag fra departementet kommet med et forslag til mandat. Departementet har invitert sentrale aktører til å komme med synspunkter og innspill til mandatet på grunnlag av forslaget fra Statped. Departementet behandler forslaget, og vi tar med oss innspillene fra høringsinstansene, før beslutningene tas. Departementet tar sikte på å innarbeide beslutningene som føringer i styringsdokumentene til Statped i løpet av 2021. Det er viktig å understreke at styringen av Statped vil være i kontinuerlig utvikling. I den sammenheng er det relevant å nevne at vi har satt i gang en følgeevaluering av omstillingen av Statped, som vil kunne gi informasjon som kan føre til justeringer underveis.
Departementet har gitt føringer til Statped om organisering og lokalisering av virksomheten:

• Statped skal organiseres som én landsdekkende tjeneste for alle kommuner og fylkeskommuner. Dette innebærer at Statped skal se hele landet under ett på alle fagområder. Organiseringen av Statped skal både ivareta behovet for å videreutvikle spisskompetanse og for flerfaglig samarbeid.
• Statpeds faglige virksomhet skal organiseres på tvers av og uavhengig av tidligere regioninndeling for å sikre at spisskompetansen når fram til alle brukere uavhengig av Statpeds kontorplasseringer.
• Det skal fortsatt være én dør inn til Statped, slik at kommuner og fylkeskommuner får flerfaglig og spisskompetent faglig bistand uavhengig av hvor kompetansen er plassert geografisk og organisatorisk i Statped.
• Statped må vurdere hvor mange og hvilke kontorsteder som bør opprettholdes med tanke på å kunne drive effektivt med et lavere driftsbudsjett i årene som kommer. I den forbindelse forventes det at Statped har kunnskap om ulike lokale forhold i landet som kan ha betydning for oppgaveutførelsen, og at dette ivaretas når lokalisering blir besluttet.
• Antall og andel ansatte i Oslo skal ikke øke sammenlignet med resten av landet. Dette vil i praksis bety at Oslo-kontorene minst må kuttes tilsvarende resten av landet slik at andelen ikke overstiger dagens nivå i Oslo. Dagens nivå tar utgangspunkt i tidspunktet for når meldingen ble lagt fram for Stortinget, og telletidspunktet det tas utgangspunkt i er derfor 31.12.2019.

Eventuelle endringer av lokaliseringer vil besluttes av Kunnskapsdepartementet, basert på vurderinger og innspill fra Statped og etter samråd med Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Departementet vurderer kontinuerlig hvordan underliggende virksomheter best kan bidra til å utvikle statlige tiltak, iverksette politikk og forvalte de statlige virkemidlene på vårt felt. I forbindelse med endringene som ble foreslått i nevnte stortingsmelding, har vi tett dialog med både Statped og Utdanningsdirektoratet om virksomhetenes roller, oppgaver og ansvar framover. Statped skal fortsatt først og fremst være en støttetjeneste for kommuner og fylkeskommuner i deres arbeid med å gi gode, tilpassede pedagogiske tilbud til barn og elever med varige og/eller omfattende behov for tilrettelegging. Statped skal likevel også gi faglige råd til departementet på de områdene virksomheten får ansvar for. Både Statped og Utdanningsdirektoratet blir viktige rådgivere for departementet framover. Det er viktig at vi utnytter den kompetansen virksomhetene har til å forbedre statlige tiltak og virkemidler slik at de ivaretar mangfoldet blant barn og unge på en god måte.