Mona Fagerås (SV): Kan ministeren beskrive hva som gjøres konkret i arbeidet med fremtidig organisering av Statped, er det en riktig konklusjon at det jobbes for at Statped blir et nytt fagdirektorat, hvilke vurderinger er i så fall gjort for å forhindre byråkratisering og sentralisering og hvor er dette direktoratet tenk opprettet?
Begrunnelse
Undertegnede er gjort kjent med at Kunnskapsdepertementet skal arbeide frem et nytt mandat for Statped. Med utgangspunkt i Meld. St. 6 og utdanningskomiteens innstilling vil det kanskje også være naturlig og også være nødvendig å se på en framtidig organisering av Statped.
I «Forslag til nytt mandat for Statped» heter det blant annet,
«Det legges til grunn at Statped er et fagdirektorat, med tjenesteytende enheter, under Kunnskapsdepartementet. Statped har med dette et nasjonalt ansvar og en faglig rolle i å utvikle, formidle og vedlikeholde spesialpedagogisk kompetanse.»
Skal en tolke dette kan det nå se ut som Statped er i ferd med å bli et eget direktorat.
Dette er ikke drøftet i Meld. St 6. eller i utdanningskomiteens innstilling og vil i så fall være nye momenter inn i debatten.
Kanskje ville det vært mer naturlig å se på om Statped bør bli en del av Utdanningsdirektoratets virksomhet. Det vil være en stor bekymring knyttet til om Statped som et eget fagdirektorat vil framstå som en særomsorg for visse grupper av barn og elever, og ikke som en inkludert virksomhet i opplæringsfeltet. Utdanningsdirektoratet trenger å styrke sin spesialpedagogiske kompetanse, slik at spesialpedagogisk kompetanse blir en del av og innlemmet i all pedagogisk virksomhet innenfor opplæringsfeltet.