Skriftlig spørsmål fra Maria Aasen-Svensrud (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:681 (2020-2021)
Innlevert: 09.12.2020
Sendt: 10.12.2020
Besvart: 18.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Maria Aasen-Svensrud (A)

Spørsmål

Maria Aasen-Svensrud (A): Kan statsråden bekrefte at det vil bli bygd en sporveksel til sidespor mot godsterminalen som planlagt?

Begrunnelse

Jeg viser til tidligere spørsmål fra undertegnede (18.09.20) og svar fra statsråd Hareide (25.09.20), angående sportilkobling til Kopstad godsterminal.
I svaret redegjør Statsråden for følgende:

• Regjeringen ønsker å legge til rette for at mer gods kan gå på bane.
• For Kopstad godsterminal er det i avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om bygging av dobbeltspor Nykirke-Barkåker forutsatt en enkel avgrening fra dobbeltsporet sør for Tangentunnelen til mulig fremtidig Kopstad godsterminal.
• Reguleringsplanen for dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, vedtatt i Horten, Tønsberg og Re kommune juni 2018, inneholder planer og bestemmelser for en slik enkel avgrening fra nord.
• Bane NOR er forberedt på å bygge en avgrening, slik det er forutsatt i nevnte avtale med Jernbanedirektoratet, dersom annet ikke blir bestemt.

I brev fra Jernbanedirektoratet (04.12.20) opplyses det om at:

«Bane NOR har nylig anbefalt overfor Jernbanedirektoratet at bygging av en sporveksel til sidespor mot en eventuell privat godsterminal på Kopstad tas ut av prosjektet Nykirke – Barkåker.»

Beslutningen om et spor inn på terminalområdet lå til grunn for hele reguleringsarbeidet. Denne nye opplysningen fra Jernbaneverket endrer helt forutsetningene for prosjektet.
Lokalt har dette ført til stor uro. I regionen er Kopstad godsterminal sett på som svært viktig, både med tanke på det grønne skiftet og næringsutvikling/arbeidsplasser.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen ønsker å legge til rette for at mer gods kan gå på bane. En forutsetning for dette er at jernbanen må være konkurransedyktig på pris. Jernbanegodsterminalene står for en betydelig andel av de totale transportkostnadene. De senere år har det blitt gjennomført flere mindre tiltak på flere terminaler. I Nasjonal transportplan 2022-2033, som planlegges lagt frem våren 2021, vil regjeringen komme tilbake til en helhetlig strategi for godssatsingen i de kommende tolv årene, herunder også videre planer for godsterminaler.
Samferdselsdepartementet mottok i vår KVU Godsterminalstruktur i Oslofjordområdet fra transportetatene, og har hatt denne på en parallell høring og til ekstern kvalitetssikring (KS1). KVUen, med høringsinnspill og KS1, vil inngå som grunnlag i departementets videre arbeid med Nasjonal transportplan.
For Kopstad godsterminal er det i avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR om bygging av dobbeltspor Nykirke-Barkåker forutsatt en enkel avgrening, fra dobbeltsporet sør for Tangentunnelen til mulig fremtidig Kopstad godsterminal. Reguleringsplanen for dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, vedtatt i Horten, Tønsberg og Re kommune juni 2018, inneholder planer og bestemmelser for en slik enkel avgrening fra nord. I kontrakten med entreprenør er dette også tatt inn som opsjon.
Som Stortingsrepresentanten viser til er imidlertid Bane NOR nå usikker på om terminalen vil bli realisert. Foretaket peker på investeringskostnadene ved etablering av en avgrening, samt at en slik avgrening også bidrar til høyere driftsutgifter og øker mulighet for driftsforstyrrelser. På denne bakgrunn anbefaler Bane NOR overfor Jernbanedirektoratet at bygging av en slik avgrening tas ut av prosjektet Nykirke-Barkåker. Bane NORs anbefaling er for tiden til behandling i Jernbanedirektoratet, og avgjørelse forventes innen utgangen av 2020.
Det har vært et premiss for utviklingen av jernbanen i Vestfold at det skulle legges til rette for en godsterminal på Kopstad, gjennom en avgrening fra den nye banen. Dette har lokalsamfunn og næringsliv forholdt seg til gjennom flere år, og det er fylt ut enorme masser fra jernbaneutbyggingen i Vestfold på dette området. Det er uheldig å nå avskjære muligheten for å bygge den nødvendige avgreningen som en del av jernbanen mellom Nykirke og Barkåker. Om avgreningen skal bygges i etterkant, vil kostnadene til denne være større. Samferdselsdepartementet vil derfor be Jernbanedirektoratet om å ikke godta endringsmeldingen til Bane NOR slik at avgreningen bygges som planlagt.
Videre vil jeg oppfordre Bane Nor til å gå i dialog med næringsinteressene i området, som arbeider for å utvikle Kostad godsterminal, med tanke på forpliktelser til å satse, før en eventuelt går videre med avgreningen inn til terminalområdet.