Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:682 (2020-2021)
Innlevert: 09.12.2020
Sendt: 10.12.2020
Besvart: 15.12.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Mener statsråden dagens regelverk og retningslinjer for friskoler sikrer at det kan føres effektivt tilsyn med friskolers bruk av offentlig tilskudd og skolepenger, og at loven godt nok kan håndheves i tråd med Stortingets intensjon om at offentlig tilskudd og skolepenger skal komme elevene til gode?

Begrunnelse

Denne uken ble det kjent at Utdanningsdirektoratet krever tilbake 9,6 millioner kroner i tilskudd til privatskoler fra syv private skoler som oppfølging av tilsyn gjennomført i 2010 og 2011. Utdanningsdirektoratet mener de aktuelle skolene har brutt privatskoleloven gjennom handel med nærstående selskaper og skjulte overføringer av midler til eierne. Deler av det samme sakskomplekset er tidligere prøvd for retten, også den saken handlet om handel med nærtstående, men den gang vant staten i tingretten og tapte i lagmannsretten. Saken ble ikke anket av staten. Når det nå fremmes nytt krav om tilbakebetaling av tilskudd og direktoratet har arbeidet med saken i snart 10 år og det er nærliggende å tolke dette som at regelverket ikke fungerer godt nok for et effektivt tilsyn. I dommen fra 2017 skrev lagmannsretten:

«Departementet bør overveie å fastsette nærmere retningslinjer for transaksjoner med nærstående og vurdering av markedspris. Dette kan bidra til å øke forutberegneligheten for skolene.»

Utdanningsdirektoratet kom med slike retningslinjer i 2019. De aktuelle sakene behandles etter den daværende privatskoleloven, dette spørsmålet gjelder statsrådens vurdering av om nåværende grunnlag vil forhindre at saker i fremtiden vil bli like vanskelige å nå fram med tilsvarende krav om tilbakebetaling av tilskudd.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: I friskoleloven § 6-3 er det fastsatt at alle offentlige tilskudd skal komme elevene til gode, og at det er forbudt å gi utbytte eller på annen måte overføre overskudd til eierne eller deres nærstående. Utbytteforbudet gjelder både når skolen er i drift og tilfeller hvor skolen blir nedlagt. Utbytteforbudet rammer også eventuell overføring av verdier ut av skolen i forbindelse med salg. Etter forslag fra regjeringen Solberg ble det ved lovendringer i 2015 innført nye krav til innsyn og økt dokumentasjonsplikt for friskolene. I økonomiforskrift til friskoleloven er det gitt en rekke utfyllende bestemmelser som skal sikre at skolene bruker det offentlige tilskuddet og skolepengene i samsvar med friskoleloven og forutsetningene for godkjenningen.
Godkjente friskoler er underlagt en streng offentlig regulering og kontroll. Dersom en friskole bryter reglene, risikerer den ulike reaksjoner, jf. friskoleloven § 7-2a. som gir hjemmel til ulike sanksjoner ut fra forholdets art og alvorlighet. I de mest alvorlige tilfellene kan skolens godkjenning trekkes tilbake.
Jeg vil vise til at Borgarting lagmannsrett høsten 2017 avsa dom i ankesak om gyldigheten av to vedtak om tilbakebetaling av statstilskudd brukt i strid med utbytteforbudet i friskoleloven. Det følger av dommen (LB-2016-70621) at staten fikk medhold i de generelle rettslige spørsmål, og dermed sakens mest prinsipielle sider. Etter konkrete vurderinger kjente likevel lagmannsretten de to vedtakene ugyldige på enkelte punkter. For flere av postene kom lagmannsretten til at det er eller kan være grunnlag for tilbakebetaling, men at deler av tilbakebetalingskravet måtte beregnes på nytt fordi det bygget på uriktige forutsetninger om markedspris. Departementet fattet 21. januar 2019 vedtak om nye tilbakebetalingskrav for disse postene i tråd med lagmannsrettens vurderinger.
På bakgrunn av uttalelser i dommen fra Borgarting lagmannsrett fastsatte departementet 18. mai 2019 retningslinjer om friskolenes handel og vurderingen av markedspris.
Utdanningsdirektoratet fører tilsyn med godkjente friskoler. Utdanningsdirektoratet har over tid arbeidet med å utvikle en kompetanse og en metodikk som sikrer et målrettet og effektivt tilsyn. I samsvar med forutsetningen om at tilsynsordningen skal være tillits- og stikkprøvebasert, jf. Ot.prp. nr. 37 (2006–2007) kap. 16.2, har Utdanningsdirektoratet utviklet et system der valg av tilsynstema og -objekter foretas på grunnlag av kvalifiserte risikovurderinger. Jeg er av den oppfatning at Utdanningsdirektoratets årlige kontroll av alle friskolenes årsregnskaper sammen med andre kilder gir et solid grunnlag for et risikobasert tilsyn.
Etter min vurdering gir friskoleloven, økonomiforskrift til friskoleloven og retningslinjer om friskolenes handel og vurderingen av markedspris et godt rammeverk for å sikre at offentlige tilskudd og skolepenger skal komme elevene til gode, og et godt grunnlag for at det kan føres et effektivt tilsyn med friskolers bruk av offentlige tilskudd og skolepenger i tråd med Stortingets forutsetninger. Tilsvarende mener jeg at Utdanningsdirektoratet gjennomfører tilsynet med friskolene i samsvar med Stortingets forutsetninger. Jeg vil i denne sammenheng vise til at Utdanningsdirektoratet arbeider løpende med å videreutvikle tilsynsmetodikken med sikte på å sikre et mest mulig effektivt og målrettet tilsyn med friskolene. Departementet har oppmerksomhet rundt dette i styringsdialogen med Utdanningsdirektoratet.