Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:698 (2020-2021)
Innlevert: 10.12.2020
Sendt: 11.12.2020
Besvart: 18.12.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Elever som går på VGS linjen Hverdagslivstrening (HT) er elever som kan ha noe ekstra utfordringer, men linjen kodes som studiespesialiseringslinje. Dermed faller elevene inn under laveste sats når det gjelder utstyrsstipend, selv om de har behov for tilpasset eller mer utstyr enn elever på studiespesialisering.
Hva vil ministeren gjøre for at disse elevene ikke skal måtte belastes for nødvendig utstyr på grunn av en regel-bestemmelse som ikke tar hensyn elevens behov?

Begrunnelse

Elever skal ha samme muligheter til utstyr basert på deres behov for dette og det virker urimelig at en koderegel setter begrensninger for om du får utstyrsstipend som er dekket ditt behov når du er elev på VGS.
Dagens regelverk synes å være urettferdig og skaper forskjellig utgangspunkt avhengig av om du har behov for tilrettelegging eller ikke.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg er opptatt av at alle elever får tilgang til det utstyret de trenger i opplæringen, og at vi har en utstyrsstipendordning som fungerer etter hensikten. Utstyrsstipendet skal bidra til å dekke utgiftene elevene har til individuelt utstyr, ikke nødvendigvis dekke dem fullt ut.
Utgangspunktet for elever i tilrettelagt opplæring, er at de får utstyrsstipend etter satsen for det utdanningsprogrammet de går på. Elever som går på hverdagslivtrening kan ha ulike grader av funksjonsnedsettelser og sammensatte lærevansker, og kan derfor ha behov for ulike typer hjelpemidler i opplæringen.
Utstyrsstipendet er ikke ment å dekke utgifter til utstyr eleven trenger på grunn av f.eks. en funksjonsnedsettelse for å ha utbytte av opplæringen (eksempelvis leselist eller forstørrelseskamera for svaksynte). Dette er utgifter som skal dekkes av det offentlige.
Regjeringen er i gang med en stortingsmelding som skal danne grunnlag for en reform i videregående opplæring. Et av de temaene som skal belyses er tilbudet til elever med funksjonsnedsettelser.