Ingrid Heggø (A): Verftsnæringa i Norge er ei kapitalintensiv næring som slit og som har fått store ekstrakostnader pga. koronapandemien. Stor bruk av utanlandske gjestearbeidare og karantenereglane slår hardt ut. Ved nybygging av skip må ca. 70 % av kostnadane forskotterast og vert betalt først når skipet er ferdig Bankane har også sett ned ratinga frå nivået ein hadde før pandemien, noko som gjer det vansklegare å reise kapital. Endringane i Giek er ikkje tilstrekklege.
Kva tiltak vil statsråden iverksette for å redde jobbane og denne viktige næringa?
Begrunnelse
Regjeringa sa at levedyktige bedrifter før koronapandemien skulle få hjelp til å komme seg gjennom krisa. Likevel kjem regjeringa opp med kompensasjonsordninger som er smale og favner få. Verftsnæringa i Norge er ei kapitalintensiv næring som slit og som har fått store ekstrabelastninger pga. korona. Det er vanleg at omlag 70 % av kostnadane må forskotterast og vert betalt først når skipet er ferdig. Ein av årsakene til at det er ekstra vanskelig for mange no under pandemien, er karantenereglene og bruk av utanlandske gjestearbeidere. Bankane har også sett ned ratinga frå det den var før pandemien, slik at det vert ekstra vanskelig å reise naudsynt kapital. Næringa sjølve peikar på at endringane i GIEK ordning vil ha liten innverknad i praksis og at dette ikkje er tilstrekkelige. Den ordninga som vart avsett ved ekstraordinære tiltak og nedstengingar har feil innretning og krev også kommunal medverknad. Istadenfor å endre innretningen og ha tilstrekkeleg med midlar der, slik at den treff vert ordninga og avsette midlar inndregen i nysalderinga.
Eit eksempel er verftet i Leirvik som er inne i ein svært omfattande nedskalering/omstrukturering og det er varsla nedbemanning med omlag 100 årsverk og at det vert meir reperasjon/ombygging. Dette til tross for at verftet er best rusta til nybygg og at ein kombinasjon truleg vil vere det beste for å sikre arbeidsplassar i distriktet vårt. Men bankane stiller høge eigenkapitalkrav, så nybygg vert vanskeleg å få kapital til.
Det er heldigvis bevegelse i markedet, men verftsnæringa treng drahjelp for å kunne opprettholde viktige arbeidsplassar og ei viktig næring gjennom ein pandemi.