Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:720 (2020-2021)
Innlevert: 11.12.2020
Sendt: 11.12.2020
Besvart: 16.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Det er viktig med strenge krav til vinterdekk, men et minstekrav når endringer gjøres, må være at man endrer til noe som er bedre.
Hvordan kan et 3PMSF- vinterdekk gå fra advarsel om «Ikke egnet for vinterturer i Norden» – til at advarselen fjernes uten at dekket har fått endrede egenskaper?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Produksjon og godkjenning av vinterdekk gjøres etter internasjonale regler. For at et dekk skal kunne merkes som 3PMSF – «vinterdekk til krevende snøforhold» – , må det bestå en særskilt test på sammenpresset snø. Dette til forskjell fra et M+S-dekk – «snødekk» – hvor det ikke stilles krav til testing, men er tilstrekkelig at produsenten angir at dekket er bedre på snø enn et «normaldekk», hvilket i praksis vil være et sommerdekk.
Ved å kreve 3PMSF-dekk på styrehjul og drivhjul, har vi strammet til kravene, men jeg ser at det gjenstår arbeid med å sikre at alle dekk har de særskilte egenskapene merkingen angir at dekket har. Statens vegvesen, som deltar i det internasjonale arbeidet på dekkområdet, opplyser at det arbeides for at ytterligere og bedre krav til snø- og isgrep skal inngå i dekkmerkeordningen.
Gjeldende krav til vinterdekk er utformet på bakgrunn av faglige vurderinger av hva som er de beste, tilgjengelige vinterdekkene på markedet, i samråd med dekkprodusenter og transportbransjen. Vinterdekkravet er i tråd med hva Sverige har vedtatt å innføre, samt med hva Tyskland allerede har innført. Da produksjon av dekk gjøres etter internasjonale regler, for et internasjonalt marked, er det problematisk å etablere egne nasjonale krav til dekkets egenskaper.
Det er viktig å huske at det i kontrollsammenheng også gjennomføres fysisk inspeksjon av dekkene med tanke på egnethet for det aktuelle føret. Her har vegvesenets kontrollører lang erfaring og svært god kompetanse.
Vi vil fra norsk side følge med på utviklingen med sikte på at norske regler bør stille krav om de beste vinterdekkene som er tilgjengelige i markedet.