Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:734 (2020-2021)
Innlevert: 11.12.2020
Sendt: 14.12.2020
Besvart: 18.12.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Hvor mange tester, kartlegginger og undersøkelser er satt i gang fra nasjonalt hold gjennom Kunnskapsdepartementet og/eller Utdanningsdirektoratet i grunnskolen fra 2013 til og med dags dato, hvem har gjennomført dem, hvor lenge har de vart, og hva har vært formålet?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Det er i dag tre typer prøver som er obligatoriske for hele årskull i grunnskolen: nasjonale prøver, kartleggingsprøver og eksamen. I tillegg er det obligatorisk deltakelse for de skolene som blir trukket ut til å være med i internasjonale undersøkelser. Det er også obligatorisk for skolene å gjennomføre elevundersøkelsen på 7. trinn, 10. trinn og Vg1.
Alle nasjonale prøver og kartleggingsprøver som i dag er obligatoriske ble besluttet i perioden 2006 til 2009. Siden 2013 har antallet nasjonale prøver vært uendret.
Etter fagfornyelsen og de nye læreplanene er det gjort enkelte endringer i eksamensordningene for fellesfagene i grunnskolen og videregående, men det er fortsatt slik at elevene etter 10. trinn trekkes ut til en sentralt gitt skriftlig eksamen i ett av tre fag og til en lokalt gitt muntlig eksamen.
De internasjonale undersøkelsene som norske elever deltar i nå, er alle besluttet satt i gang før 2013. Norge har deltatt i TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) og PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) siden midten av 1990-tallet og PISA siden 2000. Vi deltok i ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) første gang i 2009 og ICILS (International Computer and Information Literacy Study) i 2013. De internasjonale undersøkelsene er organisert som utvalgsprøver og gjennomføres i sykluser på for eksempel hvert 3. eller 4 år. Det betyr at det bare er et lite mindretall av elevene som deltar i hver undersøkelse og de aller fleste elevene vil gå gjennom skolen uten å delta i disse undersøkelsene.
Elevundersøkelsen ble gjort obligatorisk i 2004, under navnet «Elevinspektørene». Det har ikke blitt satt i gang nye nasjonale brukerundersøkelser rettet mot elever i grunnskolen etter 2013.
I tillegg til obligatoriske prøver og kartlegginger, har det også vært utviklet frivillige kartleggingsprøver og karakter- og læringsstøttende prøver på ulike fag og ulike trinn. Alle disse ble besluttet utviklet før 2013. De karakter- og læringsstøttende prøvene er nå avviklet som følge av innføring av nye læreplaner.