Skriftlig spørsmål fra Geir Pollestad (Sp) til statsministeren

Dokument nr. 15:749 (2020-2021)
Innlevert: 14.12.2020
Sendt: 14.12.2020
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 21.12.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Geir Pollestad (Sp)

Spørsmål

Geir Pollestad (Sp): Det går fram av eit oppslag i Frifagbevelse.no den 27.11.20 at Statnett ikkje vil nytte Wizz Air.
Har Statnett ein høgare standard for krav til faglege rettar i selskap dei kjøper tenester av, enn resten av staten, eller vil statsministeren oppmode andre deler av staten og statlege selskap til å ta same standpunkt som Statnett?

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Kravene som Statnett stiller i sine etiske retningslinjer bygger på grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet. Disse rettighetene anses som en sentral del av grunnleggende menneskerettigheter i arbeidsforhold, og ivaretakelse av disse rettighetene betegnes ofte som kjernen i begrepet sosialt ansvar i offentlige anskaffelser. Jeg synes derfor det er positivt at Statnett har utarbeidet etiske retningslinjer for sine anskaffelser som tar hensyn til disse rettighetene, og som kan bidra til ryddige arbeidsforhold i selskapene som de inngår kontrakter med.
Anskaffelsesloven § 5 pålegger statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer å ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser der det er risiko for brudd på slike rettigheter. Slike menneskerettigheter er for eksempel nedfelt i FNs verdenserklæring fra 1948, FNs to konvensjoner fra 1966 om henholdsvis sivile og politiske rettigheter og økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, og ILOs kjernekonvensjoner om grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet. Jeg oppfordrer derfor offentlige oppdragsgivere til å utarbeide rutiner for å fremme sosialt ansvar i sine anskaffelser, dersom de ikke allerede har gjort det.
Oppdragsgivers rutiner må også reflekteres i de enkelte anskaffelsene som gjennomføres. Ivaretakelse av samfunnshensyn kan ivaretas på ulike måter og på ulike stadier av anskaffelsesprosessen, så lenge lovens grunnleggende prinsipper og mer detaljert regulering i forskrift respekteres. Kravene eller kriteriene som stilles, må ha tilknytning til leveransen. Det innebærer at oppdragsgiver ikke kan stille krav til arbeidsforholdene hos leverandøren generelt, men må begrense seg til å stille krav til fremstillingen av varene eller utførelsen av tjenestene som kontrakten gjelder. Hvilke og hvor strenge krav oppdragsgiver kan stille i offentlige anskaffelser, og hvordan kravene kan stilles, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og vil blant annet avhenge av anskaffelsens art, omfang, verdi og kompleksitet. Vurderingen av om en leverandør oppfyller oppdragsgivers krav, må gjøres i forbindelse med den konkrete anskaffelsen, og ikke gjennom en generell boikott.
I praksis benyttes ofte kontraktsvilkår for å stille krav om overholdelse av menneskerettigheter og andre samfunnshensyn. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har i samarbeid med Etisk Handel utarbeidet kontraktsvilkår for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden som kan benyttes av offentlige innkjøpere. Vilkårene omfatter krav om overholdelse av ILOs kjernekonvensjoner om retten til å være fagorganisert og retten til kollektive forhandlinger. DFØ gir også veiledning på www.anskaffelser.no om å ta sosialt ansvar i offentlige anskaffelser og å utarbeide egnede rutiner for fremme grunnleggende menneskerettigheter i offentlige anskaffelser.
Regjeringen mener at offentlige oppdragsgivers innkjøpspraksis er et egnet virkemiddel for å fremme leverandører som ivaretar krav til sosialt ansvar. I stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser som ble lagt frem våren 2019 ble det lagt frem en rekke tiltak fra regjeringens side som skal bidra til bedre ivaretakelse av samfunnshensyn i offentlige anskaffelser. Blant annet skal det utarbeides veiledning til offentlige oppdragsgivere som ønsker å ta i bruk strengere krav mot useriøsitet og arbeidslivskriminalitet enn anskaffelsesregelverket krever. Regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet skal revideres og planlegges lagt frem i februar 2021. I strategien legges det vekt på å videreutvikle tiltak for å fremme seriøse leverandører i offentlige anskaffelser.
På denne bakgrunn oppfordrer jeg offentlige oppdragsgivere til å utarbeide rutiner for å fremme sosialt ansvar i sine anskaffelser, dersom de ikke allerede har gjort det.