Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:773 (2020-2021)
Innlevert: 15.12.2020
Sendt: 16.12.2020
Besvart: 06.01.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Mener statsråden de store gevinstene eiendomsvirksomhetene til private barnehageselskaper henter inn ved videresalg av eiendommer de i sin tid mottok gratis eller til svært lav pris av kommunen kan være ulovlig statsstøtte til kommersiell eiendomsvirksomhet?

Begrunnelse

I mange private barnehageselskaper drives eiendomsvirksomheten adskilt fra selve barnehagedriften, altså adskilt fra den delen av barnehagedriften som regnes som «ikke-økonomisk virksomhet» etter EØS-retten. De private barnehagekonsernene Trygge barnehager, Læringsverkstedet, Norlandia, Espira, Gnist og Kidsa har alle skilt eiendomsdrift fra barnehagedrift. Ifølge Velferdstjenesteutvalget er det grunn til å vurdere om gevinster fra salg av disse eiendommene må anses som ulovlig offentlig støtte til en kommersiell eiendomsvirksomhet, snarere enn til en (ikke-økonomisk) barnehagevirksomhet.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: EØS-reglene om offentlig støtte kommer ikke til anvendelse dersom støtten gis til såkalt ikke-økonomisk aktivitet. EFTA-domstolen og ESA har slått fast at barnehagevirksomhet ikke anses som økonomisk aktivitet, slik at en evt. økonomisk fordel fra offentlige midler som kommer barnehagevirksomheten til gode, ikke anses som offentlig støtte iht. EØS-retten, uavhengig av hvilken form støtten har. Norske kommuner står dermed i utgangspunktet fritt til å overdra kommunal eiendom vederlagsfritt til barnehagevirksomhet drevet av private aktører, uten hinder av støtteregelverket. En eventuell gevinst ved senere salg av eiendommen vil heller ikke utgjøre støtte, så fremt den kommer barnehagevirksomheten, eller annen ikke-økonomisk aktivitet til gode.
Stortingsrepresentanten viser imidlertid til at flere private barnehageselskaper både driver barnehagevirksomhet (ikke-økonomisk aktivitet) og eiendomsvirksomhet (økonomisk aktivitet). Så lenge den økonomiske fordelen som ligger i en eiendomsoverdragelse tilfaller selskapets barnehagevirksomhet, går man også i slike tilfeller klar av EØS-støttereglene.
Dersom eiendomsoverdragelsen derimot i realiteten kommer barnehageselskapets eiendomsvirksomhet til gode, enten gjennom bruk på ikke-markedsmessige vilkår, eller gjennom evt. gevinst ved etterkommende salg, vil dette kunne utgjøre ulovlig støtte iht. EØS-retten.
Velferdstjenesteutvalget avga sin utredning, NOU 2020:13 Private aktører i velferdsstaten, til Nærings- og fiskeridepartementet 1. desember 2020. Jeg er kjent med at utvalget i utredningen blant annet har gitt uttrykk for:
"Utvalget mener at i den grad eventuelle gevinster kan tilskrives salg av eiendom under markedspris, bør det vurderes om dette kan være et resultat av ulovlig gitt statsstøtte. Etter utvalgets syn bør det vurderes om gevinster fra salg av disse eiendommene må anses som ulovlig offentlig støtte til en kommersiell eiendomsvirksomhet, snarere enn til en (ikke-økonomisk) barnehagevirksomhet. Det bør i den forbindelse undersøkes om nasjonal rett åpner for å få krevet eventuell ulovlig statsstøtte tilbakeført:"
Sammen med næringsministeren, og andre relevante statsråder, vil jeg følge opp velferdstjenesteutvalgets utredning. Utredningen er nå på offentlig høring. Vi imøteser høringsinstansenes innspill om dette og om andre relevante problemstillinger.