Terje Halleland (FrP): Vil statsråden stille seg positiv til å se på muligheter for utvidelse av hva som etter omsetningskravet regnes som biodrivstoff til også å omfatte blått og grønt hydrogen?
Begrunnelse
I følge omsetningskravet er det et krav at en viss andel av alt drivstoff som selges til veitrafikk skal være biodrivstoff. Fra 2020 stilles det også krav i luftfart.
De som omsetter biodrivstoff må hvert år dokumentere og rapportere til Miljødirektoratet hva slags biodrivstoff de bruker for å oppfylle omsetningskravet, og at dette oppfyller et sett med bærekraftskriterier. Det finnes i hovedsak tre godkjente drivstoff, biodiesel, bioetanol og HVO. Hver av aktørene som selger drivstoff i Norge må levere en andel av den totale leveransen til drivstoff for vei og luftfart fra en eller flere av disse drivstofftypene. De tre drivstofftypene er en begrenset ressurs, dermed setter det også et tak på hvor mye drivstoff hver enkelt av aktørene som formidler drivstoff kan selge. Disse drivstoffene er derfor også høyt priset.
Jeg lurer derfor på om statsråden vil stille seg positiv til å utvide hva som kan telle med i omsetningskravet av biodrivstoff til også å gjelde drivstoff basert på grønn og blå hydrogen.
Drivstoff basert på slikt hydrogen vil også være nullutslippsdrivstoff.
Utvidelse av hva som kan regnes med i omsetningskravet for biodrivstoff basert på blått og grønt hydrogen kan skape grunnlag for ny virksomhet innen hydrogen i Norge. Dette kan derfor være et tiltak som kan skape økt tilgang på nullutslippsdrivstoff, samtidig som det stimulerer økt hydrogen aktivitet i Norge.
Eksempler på anvendelse av grønt og blått hydrogen er produksjon av metanol som kan brukes til å produsere flybensin. Hydrogen kan som kjent også brukes direkte som drivstoff i personbiler.