Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:808 (2020-2021)
Innlevert: 18.12.2020
Sendt: 21.12.2020
Besvart: 07.01.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): På hvilken måte skal helseministeren sørge for at fly som velges for å frakte høyrisiko smittepasienter er godt egnet for langdistanse flyging og samtidig oppfyller de medisinske krav som må settes, og mener han det er operatør eller helsepersonell som skal være avgjørende når avgjørelsen skal tas?

Begrunnelse

Norge har fått i oppdrag fra EU å anskaffe og drive ambulansefly for høyrisiko smittepasienter. Det ligger det an til at dette jetflyet plasseres i Tromsø. I lys av erfaringer ved anskaffelse av fly/operatør de senere årene er svært viktig at denne prosessen blir best mulig. Det er i den anledning viktig at de nære erfaringene flysykepleierne har, lyttes til når kravspesifikasjon til og valg av fly skal gjennomføres.
Sykepleiere i luftambulansetjenesten har mye erfaring ervervet gjennom år, og det er derfor viktig at de som har denne erfaringen trekkes med i den videre prosess, når nytt fly skal anskaffes.
Innspill som har kommet hittil peker på at flyene må være dimensjonert riktig, ha god nok plass til ulike pasientgrupper, medisinsk teknisk utstyr, samt plass i cargo til bagasje og medisinsk utstyr ved store ulykker på Svalbard.
Rekkevidde er også sentralt når flytype skal velges. Det som ofte beskrives fra flyfabrikant er ideelle forhold – og som vi kjenner til er det ofte langt fra ideelle forhold i Nord-Norge. Derfor er det av stor viktighet at et jetfly plassert i Tromsø har lang rekkevidde og god løftekapasitet.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Norske myndigheter har som kjent inngått en avtale med EU om å etablere drift av et ambulansefly med tilhørende medisinsk utrustning og materiell som kan stå i beredskap for transport av pasienter med høyrisiko-smitte under rescEU-programmet. Helsedirektoratet er avtalepart med EU, og skal gjennomføre nødvendig rapportering og ha ansvaret for de økonomiske transaksjonene som følger av avtalen. EU forplikter seg i avtalen til å finansiere de faste kostnadene for flyberedskapen gjennom året, og vil i tillegg finansiere alle oppdrag som blir utført for EU. Norsk spesialisthelsetjeneste må bekoste merkostnader knyttet til nasjonal bruk av flyet, herunder medisinsk besetning.
På bakgrunn av denne avtalen ba jeg de regionale helseforetakene i foretaksmøte 13. november i fjor, om å blant annet inngå en operatøravtale for drift av et ambulansefly med tilhørende medisinsk utrustning. De regionale helseforetakene har gitt sitt felleseide foretak Luftambulansetjenesten HF i oppdrag å anskaffe det aktuelle ambulanseflyet som skal stilles til disposisjon for EU.
Luftambulansetjenesten HF har opplyst departementet om at denne anskaffelsen skal ivareta både flytekniske og medisinskfaglige krav, i tillegg til andre relevante krav. Sammen med Sykehusinnkjøp HF har Luftambulansetjenesten HF tidligere gjennomført flere store anskaffelser av fly og helikoptertjenester. I alle disse prosessene har det vært benyttet medisinsk personell med relevant kompetanse fra luftambulansetjenesten, herunder også flysykepleiere. Knyttet til denne konkrete anskaffelsen skal også de regionale helseforetakenes konserntillitsvalgte utnevne en representant til styringsgruppen for anskaffelsen.