Ingrid Heggø (A): Finanstilsynet har i rundskriv 10 des. definert byggeprosjekt som bedrifter eller bustadbyggelag har som høgrisikoprosjekter. Det har som konsekvens at standardbankane må ha meir eigenkapital pga. risikovektinga aukar til 150 %. Dermed vert byggeprosjekt finansiert av standardbanker dyrare for banken og dermed dyrare for kunden. Det vrir konkurransen i fordel av større aktørar både i bank og byggenæringa.
Vil statsråden vurdere og vil han utnytte handlingsrommet i EØS avtala slik at ein unngår auka bustadprisar i distrikta?
Begrunnelse
Norske bankar er strengt regulerte, og det er bra. Men i denne saka verkar det som om Finanstilsynet har lagt seg på ei urimeleg linje der byggeprosjekt kjem i same høg risiko gruppe som «Venture kapital» og då vesentleg meir risikabelt enn usikra forbruksgjeld til privatpersonar. Sikkerheita vert ikkje vektlagt. Finanstilsynet har ikkje utnytta handlingsrommet EØS avtala har, ved å innføre desse krava og har heller ikkje teke omsyn til at EU er på veg mot å vekte sikkerheit og førehandssal høgre ved neste revisjon og at denne type engasjement då vil få normal kapitalbinding att.
Finanstilsynet endrar kravet til dei såkalla standard bankane, ved at dei må vurdere lån til bustadprosjekter som høg risiko engasjement, og det sjølv om 100 % av leilegheitene er selde. Kravet vil også gjelde både nye og eksisterande engasjement. Kapitalkravreglane handlar om kor mykje eigenkapital bankane må ha for kvart enkelt lån banken gjev. Eigenkapital er dyrt å skaffe, og denne endringa vil medføre behov for meir eigenkapital. Det betyr at desse låna vert dyrare ut til kunden og bustadprisane vil stige. Det er 114 banker som i dag får fastsett kapitalkrava sine som standard banker, og 9 banker er såkalla IRB bankar.
Det er altså konkurransevridande då kravet ikkje gjeld alle bankar, men berre standardbankane, som vi finn flest av ute i distrikta. Dei store bankane vurderer risikoen og kravet til eigenkapital i det enkelte engasjement individuelt etter nærare bestemde reglar. Desse regelendringane er heller ikkje sendt på høyring i forkant. Kva prosess som har vore i forkant er usikkert for meg. Eg har allereie fått reaksjonar frå bankar som er uroa over denne endringa og peikar på at det både er distrikt fiendtleg, favoriserer store bankar og store byggherrer og vil føre til høgare bustadprisar.
Det ser ut som om denne regelen er foreslått for å redusere spekulasjon med høg lånegrad. Dvs. at ein ikkje har kundar ved byggestart, og dermed gamblar på å få ei høgre forteneste ved å signere sals kontraktane når bygget er nesten ferdig. Bankane i Norge og ofte utbyggar sjølv krev ei sals grad på 40-70 % før igangsetting, noko som reduserer risiko monaleg. Også 100 % selde prosjekt vert råka av endringa.