Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:863 (2020-2021)
Innlevert: 05.01.2021
Sendt: 06.01.2021
Besvart: 12.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Har ministeren registrert at det er utfordringer med lange ladekøer langs hovedveiene, og hva vil i så fall ministeren bidra med for å sørge for at det blir bygd ut enda flere hurtigladere langs hovedveinettet i Norge?

Begrunnelse

Stortinget har vedtatt at hele 100 % av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler. Med dagens teknologi, bilpark og nybilsalg vil det i all hovedsak si elbiler. Allerede i 2020 så var hele 80 % av nybilsalget el eller hybridbiler og med alle de nye elbil modellene som kommer i 2021 så vil veksten i elbil andelen øke mye.
Noe som ikke øker tilsvarende hurtig er utbyggingen av ladestasjoner. Det er forståelig siden det er enorme kostnader forbundet med utbyggingen av et nasjonalt nettverk av ladestasjoner. Siden det er staten og det offentlige som fører en politikk hvor kombinasjon av pisk og gulrot styrer folk til å kjøpe el eller hybrid biler, så må staten også ta ansvaret for å bygge ut tilstrekkelig ladekapasitet, slik at folk flest får ladet bilene sine.
Dagbladet hadde nylig en sak om lange køer av elbiler som stod og ventet på å få lade utenfor Bolleland på Espa i Hedmark. Budskapet var at misfornøyde elbileiere står i lange ladekøer for å lade. Både eieren av Bolleland, elbilforeningen og bilistene var enige i at strømforsyningen er for dårlig og at politikerne ikke gjør jobben sin.
«Bolleland» er en Shellstasjon som ligger helt inntil en ny og fin 4-felt E6, hovedveien mellom Trondheim og Oslo, hvor all trafikk nord-sør i Norge kjører forbi. De har markedsført seg godt på å være best på boller, nå ønsker de å bli best på elbillading, men de får ikke strøm til å sette opp de 40 ladestasjonene de ønsker å bygge.
Bolleland langs E6 er bare ett eksempel hvor det er ladekø. Det er flere lignende saker langs alle hovedveiene som Rv 7, Rv 52, Rv 3, E16 etc. Det er stort problem i ferier, jula og helger når folk flest skal på besøk eller på hytta og spesielt nå i vinter hvor elbilene har kortere rekkevidde.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som det framgår av Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2030 og regjeringens handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport, legger regjeringen opp til at utbyggingen av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur skal være markedsbasert, men staten gjennom Enova skal bidra der det ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut. Ladekø er et signal til aktørene om at det vil lønne seg å etablere mer ladeinfrastruktur i området.
Planlegging og utbygging av vei og ladeinfrastruktur bør ses i sammenheng. Et eksempel på hvordan vi tilrettelegger for dette er at Statens vegvesen vil gjennom sitt arbeid med å etablere og oppgradere rasteplasser langs riksveiene tilrettelegge for etablering av elbilladere. Tilrettelegging for lading av elbiler skal være en sentral del av strategien.
En viktig forutsetning er at brukere av ulike elbiler kan lade på rasteplassene der ladepunkt etableres og at ladestasjonene skal bygges og drives av kommersielle aktører.
Regjeringen er videre opptatt av å tilrettelegge rammevilkårene slik at det ikke er unødige hindre for markedsaktører som ønsker å etablere ladestasjoner. Eksempler på slik tilrettelegging er tilpassing av nettreguleringen. Olje- og energidepartementet har nå på høring et forslag til forskriftsendring som åpner opp for at nettselskap og uttakskunder kan inngå avtale om tilknytning til nett med vilkår om at kunden kan kobles ut eller gis redusert forsyning i gitte situasjoner. Forslaget vil legge til rette for at nye tilknytninger av forbruk eller forbruksøkninger kan gjennomføres uten at det er nødvendig å investere i nettanlegg, til fordel for både nettselskap og kunde. I tillegg til at kunden slipper å betale anleggsbidrag, vil nettselskapet i mange tilfeller også kunne gi raskere tilknytning. Forslaget vil bidra til en mer effektiv utnyttelse av eksisterende strømnett, og til at man kan unngå å måtte investere i nytt nett. En slik ordning vil kunne gjøre det enklere å etablere ladestasjoner.
NVE ved Reguleringsmyndigheten for energi (RME) har hatt på høring et forslag til endring i nettleiestrukturen. Forslaget legger opp til en nettleiestruktur med mer effektbaserte tariffer, men der et forbruk under 100.000 kWh per år skal behandles som husholdningskunder, noe som gjør at blant annet ladestasjoner for elbiler med kommer bedre ut. RMEs forslag ligger nå til vurdering i Olje- og energidepartementet.
Jeg viser for øvrig til Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2030 og regjeringens handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport som gir en nærmere omtale av hvordan regjeringen vil legge til rette for elektrifisering av transportsektoren.