Tor André Johnsen (FrP): Har ministeren registrert at det er utfordringer med lange ladekøer langs hovedveiene, og hva vil i så fall ministeren bidra med for å sørge for at det blir bygd ut enda flere hurtigladere langs hovedveinettet i Norge?
Begrunnelse
Stortinget har vedtatt at hele 100 % av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler. Med dagens teknologi, bilpark og nybilsalg vil det i all hovedsak si elbiler. Allerede i 2020 så var hele 80 % av nybilsalget el eller hybridbiler og med alle de nye elbil modellene som kommer i 2021 så vil veksten i elbil andelen øke mye.
Noe som ikke øker tilsvarende hurtig er utbyggingen av ladestasjoner. Det er forståelig siden det er enorme kostnader forbundet med utbyggingen av et nasjonalt nettverk av ladestasjoner. Siden det er staten og det offentlige som fører en politikk hvor kombinasjon av pisk og gulrot styrer folk til å kjøpe el eller hybrid biler, så må staten også ta ansvaret for å bygge ut tilstrekkelig ladekapasitet, slik at folk flest får ladet bilene sine.
Dagbladet hadde nylig en sak om lange køer av elbiler som stod og ventet på å få lade utenfor Bolleland på Espa i Hedmark. Budskapet var at misfornøyde elbileiere står i lange ladekøer for å lade. Både eieren av Bolleland, elbilforeningen og bilistene var enige i at strømforsyningen er for dårlig og at politikerne ikke gjør jobben sin.
«Bolleland» er en Shellstasjon som ligger helt inntil en ny og fin 4-felt E6, hovedveien mellom Trondheim og Oslo, hvor all trafikk nord-sør i Norge kjører forbi. De har markedsført seg godt på å være best på boller, nå ønsker de å bli best på elbillading, men de får ikke strøm til å sette opp de 40 ladestasjonene de ønsker å bygge.
Bolleland langs E6 er bare ett eksempel hvor det er ladekø. Det er flere lignende saker langs alle hovedveiene som Rv 7, Rv 52, Rv 3, E16 etc. Det er stort problem i ferier, jula og helger når folk flest skal på besøk eller på hytta og spesielt nå i vinter hvor elbilene har kortere rekkevidde.