Skriftlig spørsmål fra Geir Pollestad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:871 (2020-2021)
Innlevert: 06.01.2021
Sendt: 06.01.2021
Besvart: 14.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Geir Pollestad (Sp)

Spørsmål

Geir Pollestad (Sp): Kven vil dekke dei auka kostnadane og dekka manglande inntekter som fylgje av forsinkelser på bompengeinnkrevinga i Ryfast?

Begrunnelse

Det er ynskjeleg å få vite kva ekstra kostnader som har kome som fylgje av problem med leverandøren, og kvens som dekker desse.
Det er ynskjeleg å få vite kva finanskostnader som har kome sidan prosjektet vart opna og kven som dekker desse.
Det er ynskjeleg å få vite kor mykje inntekter ein har tapt som fylgje av utsett innkreving og kven som skal dekke inn dette.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg viser til omtale av saken i Prop. 54 S (2020–2021).
Avtalen som regulerer ansvarsforholdene for bompengeprosjektet Ryfast, er fra 2013 og inngått i tråd med tidligere ordning. For Ryfast er det derfor Statens vegvesen som har ansvaret for å anskaffe innkrevingsutstyret. I henhold til denne avtalen kan bompengeselskapet kreve erstatning fra Statens vegvesen for renter og administrative kostnader ved forsinket ferdigstillelse av innkrevingsutstyret. Det er derfor staten som må betale for eventuelle kostnader som følger av forsinkelsene.
Jeg vil også opplyse om at etter ny ordning for bompengesektoren er det nå bompengeselskapene som har ansvaret for å anskaffe eget vegkantutstyr. Innkrevingen kan starte når utstyret er godkjent av Statens vegvesen. Utsatt innkreving, som følge av manglende godkjenning, vil etter det nye avtaleverket være bompengeselskapets ansvar.
Samferdselsdepartementet er nå i gang med å gjennomgå situasjonen for Ryfast-prosjektet som følge av at Statens vegvesen sa opp kontrakten med den spanske leverandøren av innkrevingssystemet for prosjektet. Dette omfatter også beregning av påløpte renter og administrasjonskostnader for bompengeselskapet, som Statens vegvesen er forpliktet til å dekke etter gjeldende avtale. Innkrevingen i prosjektet vil etter planen starte i februar 2021.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å komme tilbake til Stortinget på en egnet måte etter at innkrevingen er igangsatt og så snart det foreligger en oversikt over størrelsen på disse kostnadene. Når det gjelder inntektssiden for bompengeselskapet, vil ikke utsettelsen i seg selv redusere innkrevingstiden eller de samlede inntektene for bompengeselskapet.