Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Mener statsråden det er rimelig at delvis permitterte drosjesjåfører under koronapandemien på meldekortet skal føre alle timer man er på vakt, også alle timene man venter på oppdrag, vil statsråden ta initiativ til endring av reglene slik at man eksempelvis registrerer den tid man faktisk har hatt oppdrag og/eller beregner ut fra den omsetning man har hatt på vakten, hvordan vurderer statsråden reglene for de som er tilsluttet sentral vs de som ikke er det, og vil statsråden ta initiativ til endring på dette?
Begrunnelse
Svært mange drosjesjåfører er hardt rammet av koronapandemien og er helt eller delvis permittert. I følge NAVs hjemmesider, sist oppdatert 7. januar i år, gjelder følgende for drosjesjåfører ved utfylling av meldekort:
«Er du drosjesjåfør skal du føre opp den tiden som inngår i vakten. Den tiden du bruker på å vente på oppdrag er en del av vakten.»
Dette medfører at delvis permitterte drosjesjåfører kan tape store summer på å forsøke å jobbe. Spesielt vil dette gjelde for drosjesjåfører som jobber på tider av døgnet og på steder der det er få kunder. Mange opplever at det er veldig lite kjøring og at man kan stå timevis og vente før man får en tur. Det fremstår svært urimelig at drosjesjåfører som ønsker å jobbe mest mulig istedenfor å være passiv mottaker av dagpenger, skal tape økonomisk på dette.
NAV angir videre egne regler for drosjesjåfører som ikke er tilsluttet sentral:
«Er du som drosjesjåfør ikke tilsluttet drosjesentral, men har bilen parkert ved din bolig, så skal 1/5 av den tiden bilen er disponibel føres opp på meldekortet. I tillegg skal kjørte timer som overstiger 5 timer føres opp. Eksempel: dersom du har hatt bilen til disposisjon i ett døgn og i løpet av vakten kjørt 6 timer, så skal du føre 6 timer på meldekortet.»