Bjørnar Moxnes (R): Flere fylker står ovenfor betydelige kutt i hurtigbåttilbudet som følge av at de kommer dårlig ut av regjeringens nye kostnadsnøkkel for hurtigbåter som ble innført i 2018. Rogaland fylkeskommune anslår for eksempel at de får mellom 80 og 90 millioner mindre fra staten enn det det koster å drive hurtigbåtene.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at fylkene fortsatt har mulighet til å opprettholde et godt hurtigbåttilbud?
Begrunnelse
Regjeringen innførte i 2018 en ny kostnadsnøkkel for hurtigbåtrutene i fylkene. Her har lengden på kystlinjen fått en særlig viktig rolle. Dette har slått ufordelaktig ut for fylker som Rogaland og Nordland, som har tapt titalls millioner kroner i statlig støtte. Dette er fylker som er svært avhengige av et godt hurtigbåttilbud for å sikre spredt bosetning og god kommunikasjon.
Den nye kostnadsnøkkelen får direkte konsekvenser for rutetilbudet. I for eksempel Rogaland har flere ruter blitt kuttet fra 1.1.2021, og fylket planlegger ytterligere kutt i rutetilbudet fra 1.1.2022.