Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:950 (2020-2021)
Innlevert: 14.01.2021
Sendt: 14.01.2021
Besvart: 19.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Flere fylker står ovenfor betydelige kutt i hurtigbåttilbudet som følge av at de kommer dårlig ut av regjeringens nye kostnadsnøkkel for hurtigbåter som ble innført i 2018. Rogaland fylkeskommune anslår for eksempel at de får mellom 80 og 90 millioner mindre fra staten enn det det koster å drive hurtigbåtene.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at fylkene fortsatt har mulighet til å opprettholde et godt hurtigbåttilbud?

Begrunnelse

Regjeringen innførte i 2018 en ny kostnadsnøkkel for hurtigbåtrutene i fylkene. Her har lengden på kystlinjen fått en særlig viktig rolle. Dette har slått ufordelaktig ut for fylker som Rogaland og Nordland, som har tapt titalls millioner kroner i statlig støtte. Dette er fylker som er svært avhengige av et godt hurtigbåttilbud for å sikre spredt bosetning og god kommunikasjon.
Den nye kostnadsnøkkelen får direkte konsekvenser for rutetilbudet. I for eksempel Rogaland har flere ruter blitt kuttet fra 1.1.2021, og fylket planlegger ytterligere kutt i rutetilbudet fra 1.1.2022.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Arbeidet med å vurdere endring i kostnadsnøkkelen pågår, og jeg viser til Prop. 105 S (2019–2020) Kommuneproposisjonen 2021 hvor denne saken er nærmere omtalt under punkt 4.2. Regjeringen tar sikte på å sende et forslag til ny kostnadsnøkkel på høring og komme tilbake til Stortinget med saken i kommuneproposisjonen for 2022, som legges fram i mai 2021.