Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:959 (2020-2021)
Innlevert: 15.01.2021
Sendt: 18.01.2021
Besvart: 26.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Avinor flysikring har startet et arbeid med å vurdere samlokalisering av kontrollsentralene i Røyken og på Sola. I Stavanger Aftenblad fredag 15.jan -21, samt i et par artikler i samme avis 13. og 30.nov -20, så omtales dette arbeidet som et arbeid for «å velge et alternativ som er bærekraftig og kostnadseffektivt».
Vil statsråden ta grep for å hindre nedleggelse av kontrollsentralen på Sola?

Begrunnelse

Avinor flysikring er et datterselskap av Avinor, som driver flygeledertjeneste i Bodø, i Røyke og på Sola. Denne løsningen har ved flere anledninger blitt vurdert, for å se om en evt. samlokalisering kan gjøre tjenesten bedre. I 2008 ble det fastslått at 3-delingen var den optimale løsningen, da forslaget var å legge ned Røyken. I 2011 var det et forslag om å legge ned Sola, men det ble aldri noe av. Nå er altså spørsmålet oppe igjen. I en artikkel i Stavanger Aftenblad fra 13.november, uttaler Avinor at en utredning skal «bidra til at det velges et alternativ som er bærekraftig og kostnadseffektivt». Ingen uttalelser som offentligheten kjenner til omtaler den beredskapsmessige siden av tjenesten på Sola, før man i en artikkel i samme avis den 15.januar 2021 får opplysninger fra tillitsvalgt ved Sola-stasjonen, der det pekes på den viktig rollen flygelederne på Sola har, i samvirke med Hovedredningssentralen på Sola (HRS). De assisterer ved store og små hendelser i hele landet, der det er behov for assistanse fra luftfartøyer, senest nå ved katastrofen i Gjerdrum. Det kan nevnes utallige operasjoner der deres nærhet til HRS og kompetanse på komplekse operasjoner har vært avgjørende for å redde liv. Også forliset til «Viking Sky» og helikopterulykken ved Turøy nevnes i denne anledningen. Det bekymrer mange for at det er slik at ikke den beredskapsmessig viktige rollen som kontrollstasjonen på Sola har, skal veie tungt i avgjørelsen av valg av løsning. Bekymringen blir heller ikke mindre dersom kostnader i denne situasjonen risikerer å bli vurdert i lys av Covid-19.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Undervegstjenesten har ansvaret for å kontrollere og overvåke flytrafikken mellom lufthavnene. Undervegstjenestene blir levert av Avinor Flysikring AS, som er et datterselskap til Avinor AS. Tjenestene ytes i dag fra Avinors kontrollsentraler i Stavanger, Røyken og Bodø.
Jeg har lagt spørsmålet om en mulig samlokalisering av kontrollsentralene i Stavanger og Røyken fram for Avinor. Avinor viser til at det som følge av krav fra myndighetene om ny teknisk infrastruktur er behov for økt areal for undervegstjenesten i Stavanger. Avinor vurderer i den sammenheng tre alternativer: å bli værende ved dagens lokasjon, flytte til en annen lokasjon i Stavanger, eller velge en samlokalisering med kontrollsentralen i Røyken. Flygelederne tilknyttet tårn- og innflygningstjenestene ved Stavanger lufthavn omfattes ikke av en eventuell samlokalisering av undervegstjenesten i Røyken.
Utredningen skal ifølge Avinor bidra til at det velges et alternativ som er driftsmessig bærekraftig, kostnadseffektivt, ivaretar beredskapshensyn på minst samme nivå som i dag, samt ivaretar de sikkerhetskrav som stilles. Avinor viser til at berørte ansattgrupper er, og fortsatt vil være, godt inkludert i prosessen. For å sikre et best mulig beslutningsgrunnlag har Avinor bedt om innspill fra flere sentrale aktører. Utredningen skal etter planen være ferdig i mars, og Avinor tar sikte på å fatte en beslutning om lokalisering i løpet av våren.
Jeg viser til at luftfartsnæringen, inkludert Avinor, er hardt rammet av koronapandemien. Det har vært et mål at Avinor skal være selvfinansiert. I forbindelse med RNB 2020 ble det nødvendig å bevilge et tilskudd til Avinor i 2020 på opp mot 4,270 mrd. kr, samt å gi Avinor utbyttefritak og avdragsfrihet på selskapets statslån i 2020, jf. Prop. 117 S (2019–2020)/ Innst. 360 S (2019–2020). Krisen i luftfarten fortsetter i 2021. I Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021) varslet regjeringen at det sannsynligvis vil bli behov for støtte til Avinor også i 2021, og at regjeringen ville komme tilbake til Stortinget med dette på egnet måte.
Avinor er organisert som et aksjeselskap, og det er styret som er ansvarlig for å organisere virksomheten på en hensiktsmessig måte. I forbindelse med tiltakspakken i vår signaliserte regjeringen at den ønsker å legge til rette for omstilling og langsiktig lønnsomhet i selskapet. Jeg vurderer at Avinor med denne utredningen følger opp disse signalene fra eier. Jeg legger til grunn at Avinor i sine omstillingsprosesser ivaretar hensynet til en sikker og stabil drift, samt har en god dialog med samfunnsaktører og ansatte som berøres av omstillingen.