Øystein Langholm Hansen (A): Avinor flysikring har startet et arbeid med å vurdere samlokalisering av kontrollsentralene i Røyken og på Sola. I Stavanger Aftenblad fredag 15.jan -21, samt i et par artikler i samme avis 13. og 30.nov -20, så omtales dette arbeidet som et arbeid for «å velge et alternativ som er bærekraftig og kostnadseffektivt».
Vil statsråden ta grep for å hindre nedleggelse av kontrollsentralen på Sola?
Begrunnelse
Avinor flysikring er et datterselskap av Avinor, som driver flygeledertjeneste i Bodø, i Røyke og på Sola. Denne løsningen har ved flere anledninger blitt vurdert, for å se om en evt. samlokalisering kan gjøre tjenesten bedre. I 2008 ble det fastslått at 3-delingen var den optimale løsningen, da forslaget var å legge ned Røyken. I 2011 var det et forslag om å legge ned Sola, men det ble aldri noe av. Nå er altså spørsmålet oppe igjen. I en artikkel i Stavanger Aftenblad fra 13.november, uttaler Avinor at en utredning skal «bidra til at det velges et alternativ som er bærekraftig og kostnadseffektivt». Ingen uttalelser som offentligheten kjenner til omtaler den beredskapsmessige siden av tjenesten på Sola, før man i en artikkel i samme avis den 15.januar 2021 får opplysninger fra tillitsvalgt ved Sola-stasjonen, der det pekes på den viktig rollen flygelederne på Sola har, i samvirke med Hovedredningssentralen på Sola (HRS). De assisterer ved store og små hendelser i hele landet, der det er behov for assistanse fra luftfartøyer, senest nå ved katastrofen i Gjerdrum. Det kan nevnes utallige operasjoner der deres nærhet til HRS og kompetanse på komplekse operasjoner har vært avgjørende for å redde liv. Også forliset til «Viking Sky» og helikopterulykken ved Turøy nevnes i denne anledningen. Det bekymrer mange for at det er slik at ikke den beredskapsmessig viktige rollen som kontrollstasjonen på Sola har, skal veie tungt i avgjørelsen av valg av løsning. Bekymringen blir heller ikke mindre dersom kostnader i denne situasjonen risikerer å bli vurdert i lys av Covid-19.