Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:991 (2020-2021)
Innlevert: 18.01.2021
Sendt: 19.01.2021
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 27.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Kan statsråden fremskaffe en oversikt/gi et anslag over klimaavtrykk (totale CO2-utslipp) på studentmobilitet til og fra Norge for 2019, totalt og hver for de 4 undergruppene nevnt i begrunnelsen, med forutsetning om at tilnærmet alle har minimum 1 tur/retur-reise, og at svært få velger «sykkel, gange og kollektiv» men at tilnærmet alle av reisene foregår ved fly?

Begrunnelse

Oversikt over antall studenter og hvilke land finnes i Meld. St. 7. Under er et utdrag. Fullstendig oversikt over land og studenter kan nok fås hos KD.
Internasjonale gradsstudenter i Norge. Totalt 12300.
Flest studenter kommer det fra Kina og Sverige, etterfulgt av Tyskland og Danmark.
Litt over 800 fra Kina, 750 fra Sverige, 650 fra Tyskland, 600 fra Danmark, 500 fra Syria, 450 fra Nepal og 450 fra Iran. Dette er omtrentlige tall, lest av figur 7.1 i Meld. St. 7.
Norske gradsstudenter i utlandet. Totalt 15364.
Flest studenter reiser til Storbritannia, Danmark, USA, Polen, etterfulgt av Ungarn og Australia.
3887 til Storbritannia, 2409 til Danmark, 1751 til USA, 1580 til Polen, 767 til Ungarn, 713 til Australia. Flere land og antall finnes i tabell 8.4 fra Meld. St. 7.
Innreisende utvekslingsstudenter til Norge. Totalt 8767.
Flest studenter kommer fra Tyskland, Frankrike, Nederland, Italia og Spania.
Tyskland 1837, Frankrike 1185, Nederland 689, Italia 586, Spania 580. Flere land og tall finnes i tabell 5.3 i Meld. St. 7.
Utreisende utvekslingsstudenter fra Norge. Totalt 7422.
Flest studenter reiser til Australia, USA, Storbritannia, Frankrike og Spania.
1263 Australia, 842 USA, 511 Storbritannia, 363 Frankrike og 336 Spania. Flere land og tall finnes i tabell 4.2 i Meld. St. 7.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er svært vanskelig å skulle gi et estimat på klimagassutslippene som følger av studentmobilitet mellom Norge og andre land, slik representanten etterspør. Selv om vi har data for antall norske studenter i ulike land, samt data for antall utenlandske studenter i Norge, så kjenner vi ikke til data for antallet tur/retur-reiser disse studentene gjennomfører i løpet av et år. Vi kjenner heller ikke til data over hvilke transportmidler studentene benytter på reisen, eller for hvilken reiserute de tar. Selv om vi skulle legge til grunn de forutsetningene representanten lister opp, og anta at hver student gjennomfører én t/r-reise i løpet av året og at reisen foregår med fly, så vil altså manglende informasjon om reiseruten til studentene innebære at det ikke er mulig å gi et godt estimat for de samlede utslippene.
For øvrig er det kun utslipp fra innenriks luftfart som teller med på det norske utslippsregnskapet. Det er disse utslippene SSB fører statistikk over, og som er omfattet av Norges klimaforpliktelser. Ifølge SSB ble det sluppet ut i underkant av 1,2 millioner tonn CO2 fra innenriks luftfart (inklusive Forsvaret) i 2019, en nedgang på 6 prosent fra året før. Klimagassutslippene fra utenrikstrafikken, dvs. fra salg av drivstoff på norske flyplasser til fly med første destinasjon i utlandet, er beregnet av Statistisk sentralbyrå og Miljødirektoratet til å ha vært 1,65 mill. tonn CO2-ekvivalenter i 2018. Disse utslippene inngår altså ikke i det norske utslippsregnskapet eller de norske utslippsforpliktelsene. Det føres ikke statistikk over utslipp fra fly som kommer fra utlandet til Norge.
For øvrig er flyreiser i Norge og mellom Norge og EU omfattet av EUs kvotehandelssystem (EU ETS). I kvotepliktig sektor er kvotemengden i utgangspunktet gitt, noe som innebærer at dersom utslippene øker et sted, så må de reduseres et annet sted. Studenter som reiser mellom Norge og EU vil dermed ikke påvirke de samlede klimagassutslippene fra kvotepliktige sektorer.