Christian Tybring-Gjedde (FrP): EU-forordningen om at nettplattformer skal fjerne terrorrelatert innhold innen en time er omdiskutert fordi den innebærer en viss grad av myndighetsoverføring til andre stater.
Har regjeringen gjort en vurdering av hvorvidt denne forordningen er EØS-relevant og dermed vil bli innlemmet i norsk lovverk?
Begrunnelse
EU/EØS-nytt 13. januar 2021 omtaler en EU-forordning om at nettplattformer skal fjerne terrorrelatert innhold innen en time. Et sentralt punkt i forordningen er at myndigheter i et medlemsland kan utstede et påbud rettet mot en tjenesteleverandør etablert i et annet medlemsland om å fjerne innhold på nettet. Dette punktet har vært omdiskutert internt i EU, og som et kompromiss ble det i den endelige forordningen tatt inn en presisering om at myndigheten i et land kan omgjøre beslutningen fra et annet land.
Den danske regjeringen mener imidlertid at forordningen innebærer overføring av myndighet som bryter med den danske grunnlovens §20, som sier at det kan overføres myndighet til mellomstatlige myndigheter som EU. Derimot er det ikke adgang til å overføre myndighet til andre stater, slik EU-forordningen forutsetter. Den danske regjeringen ønsker derfor at det tas inn en ensidig dansk erklæring som vil bli avgitt i forbindelse med det endelige vedtaket i Europarådet senere i år.
I følge EU/EØS-nytt er det ikke avklart om denne EU-forordningen er EØS-relevant. Forslaget er ikke merket som EØS-relevant fra Kommisjonens side, og regjeringen har heller ikke publisert et EØS-notat om forslaget. Imidlertid er forordningen hjemlet i EU-traktatens artikkel 114 om tilnærming av lovgivning som berører det indre marked, og det antas derfor at forordningen likevel vil kunne vurderes som EØS-relevant.